T-Mobile pakt klantschulden aan met ondertekening ethisch manifest

Samenvatting

Als onderdeel van het landelijke samenwerkingsverband `Van Schulden naar Kansen' heeft T-Mobile samen met een aantal andere bedrijven een ethisch manifest ondertekend om probleemschulden aan te pakken.

Het manifest bevat tien regels om klanten met betalingsachterstanden te helpen en om te voorkomen dat er financiele problemen ontstaan. Voorbeelden van regels zijn een begripvolle benadering, duidelijke informatie en een `faire' behandeling van probleemschulden.

In Nederland worstelen 700.000 huishoudens (1,5 miljoen mensen) met probleemschulden. Dat zijn schulden die niet binnen drie jaar terug te betalen zijn. De gemiddelde schuld bedraagt 38.500 euro, verdeeld over gemiddeld 14 verschillende schuldeisers. Een groot deel van deze schulden bestaat uit boetes, incasso- en deurwaarderkosten.

Het terugdringen van schulden geeft nieuwe kansen voor mensen die leven onder druk van schulden, kansen voor het bedrijfsleven en voor de overheid. Want schulden zijn een grote last voor alle betrokken partijen.