Eigen initiatief-loket naar Servicedesk Zakelijk

Eigen initiatief-loket naar Servicedesk Zakelijk

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 22 januari 2016- Laatste update: 22 januari 2016 11:10 uur

Het loket `Eigen initiatief' verhuist van PPSsupport naar de Servicedesk Zakelijk van Rijkswaterstaat. Vanaf begin februari kunnen marktpartijen en particulieren goede ideeen voor wegen- en waterprojecten indienen via een centraal punt.

Het regionale bedrijfsleven in Brabant diende een eigen initiatief in om de wegverbreding van de A58 tussen Sint-Annabosch en Galder versneld te realiseren.

Via een zogenoemd `eigen initiatief' kunnen bedrijven of particulieren een ongevraagd voorstel doen aan Rijkswaterstaat voor een publieke investering. Zo proberen we de denkkracht van de markt optimaal te benutten.

Elk idee telt mee

Volgens Wesley Veekman, adviseur Publiek-Private Samenwerking (PPS) bij Rijkswaterstaat, zijn allerlei soorten van eigen initiatief welkom. `De belangrijkste voorwaarde is dat het eigen initiatief haalbaar moet zijn en een bestaande situatie moet verbeteren. Ook moet een idee projecten vooruithelpen: verbindingen tussen A en B, zoals een nieuwe dijk of een te verbreden weg. Door het loket van PPSsupport onder te brengen bij Servicedesk Zakelijk is er nu een loket voor dit soort ideeen bij Rijkswaterstaat.'

Het gesprek aangaan

Een ingediend initiatief wordt heel serieus bekeken, geeft Veekman aan. `We bekijken altijd eerst of een eigen initiatief aan de spelregels voldoet. Zo moet het naast haalbaar ook werkbaar zijn. En er moet een gedegen plan aan ten grondslag liggen. Als dat het geval is, nemen we contact op met de indiener van het idee en gaan we het gesprek aan. We onderzoeken dan samen de mogelijkheden van het idee.'

Sneller aan de slag met A58

Een voorbeeld van een project dat profiteert van een eigen initiatief is de verbreding van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg en Sint-Annabosch en Galder. Veekman: `De werkzaamheden voor dit project stonden oorspronkelijk gepland voor 2023. Dat vindt het regionale bedrijfsleven veel te laat. Zij menen dat de filevorming en slechte doorstroming op de A58 veel eerder opgelost moeten worden. Het is volgens hen essentieel dat Brabant - als belangrijke economische regio - zo snel mogelijk goed bereikbaar is. Daarom dienden zij een eigen initiatief in om de weg versneld te realiseren. Op basis van deze input zijn we een verkenning gestart, een zoektocht naar manieren waarmee de A58 sneller en slimmer aangepakt kan worden.'

Meer weten?

Bekijk voor meer informatie - bijvoorbeeld over de spelregels van `Eigen initiatief' - de pagina Eigen initiatief: ongevraagd voorstel voor publieke investeringen. Wilt u zelf een initiatief indienen? Neem dan contact op met de Servicedesk Zakelijk.