Opbrengsten en voorlopige resultaten 2015 Delhaize Groep

Voorlopige en niet-geauditeerde opbrengsten boekjaar 2015 aan actuele wisselkoersen

Omzetgroei van 15,6% op basis van de actuele wisselkoersen, exclusief 53^ste week in de V.S. in 2014 (3,2% aan ongewijzigde wisselkoersen)

Onderliggende bedrijfswinst van EUR870 miljoen

Onderliggende bedrijfsmarge van 4,0% in de V.S., 2,1% in Belgie en 4,7% in Zuidoost-Europa

Vrije kasstroom van ongeveer EUR645 miljoen exclusief eenmalige elementen (EUR516 miljoen inclusief eenmalige elementen)

Opbrengsten vierde kwartaal 2015

>> Omzetgroei van 14,2% aan actuele wisselkoersen, zonder 53^ste week in de V.S. in 2014 (4,9% aan ongewijzigde wisselkoersen) >> 2,3% vergelijkbare omzetgroei in de V.S., 5,2% in Belgie en 7,8% in Zuidoost-Europa

o Reactie van de CEO

Frans Muller, Voorzitter van het Executief Comite en CEO Delhaize Groep, verklaarde: "In lijn met onze strategie, zoals twee jaar geleden uitgestippeld, bleef onze focus in 2015 gericht op onze klanten en maakten wij goede vorderingen met betrekking tot onze strategische initiatieven. Bij Food Lion in het bijzonder verloopt de omzetgroei voortvloeiend uit "Easy, Fresh & Affordable" volgens plan en zijn de kosten onder controle, en in Belgie is de uitvoering van het Transformatieplan ver gevorderd. We boekten een omzetstijging bij al onze merken. Onze onderliggende bedrijfswinst bedroeg ongeveer EUR870 miljoen. Bovendien genereerden wij dit jaar opnieuw een sterke vrije kasstroom van ongeveer EUR645 miljoen, exclusief eenmalige elementen."

"In het vierde kwartaal bedroeg onze reele groei bij Delhaize America, aangepast voor inflatie, een sterke 3,3%. In Belgie groeide ons marktaandeel behoorlijk en herstelden onze opbrengsten zich verder met een vergelijkbare omzetgroei van 5,1%. In Zuidoost-Europa bleef de uitstekende verkoopdynamiek behouden dankzij een vergelijkbare omzetgroei van 7,8% en de uitbreiding van het winkelnetwerk."

"Onze doelstelling voor 2016 is om ons initiatief "Easy, Fresh and Affordable" bij Food Lion verder te verfijnen en om dit initiatief ook op een nieuwe markt te introduceren; ook willen wij onze werking in Belgie verbeteren met de verdere implementatie van het Transformatieplan en willen wij onze verkooptrends in al onze markten vasthouden, ondersteund door vergelijkbare omzetgroei en de uitbreiding van het netwerk in Zuidoost-Europa. Wij kijken ernaar uit om onze activiteiten met een positieve operationele dynamiek samen te voegen in een sterkere en grotere groep wanneer de fusie met Ahold, afhankelijk van definitieve goedkeuringen, halverwege 2016 zoals gepland zal worden afgerond."

Presentatie Q4 and FY 2015

Jan 22, 2016

Jan 22, 2016

HUG#1980555

Delhaize Group

Delhaize GroupSquare Marie Curie 40, 1070 Brussels, Belgium

* T. +32 (0)2 412 29 48 * F. +32 (0)2 412 29 76