Visuomotoriek bij stoornissen in het autismespectrum (Promotie) - Radboud Universiteit

vrijdag 22 januari 2016

Tijd vanaf 12:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen

Promovendus de heer drs. W.A.J.M. Schlooz

Promotor(es) prof. dr. H. Bekkering

Copromotor(es) prof. dr. W. Hulstijn

Subtitel Drawing out the visuomotor abilities of children with mild autism spectrum disorders

Beschrijving

Jongeren met stoornissen in het autismespectrum (ASD) leren vaak pas laat fietsen, zwemmen en (goed) schrijven. Het onderzoek van Wim Schlooz had als hoofddoel om beter inzicht te krijgen in de visuomotoriek van deze kinderen: hoe zij visuele waarnemingen omzetten in motorische handelingen. Schlooz laat zien dat de visuele waarneming afwijkend is, en daarmee de visuomotoriek beinvloedt. Dat biedt kansen om kinderen met ASD - van lichte tot ernstige vormen - beter te ondersteunen in hun dagelijks leven.

Biografie

Wim Schlooz (1951) is in Groningen tot psychiater en kinderpsychiater opgeleid (1985). Hij werkte perifeer (Herlaarhof, IPZ) en academisch (Karakter, Radboudumc). Bovenstaand onderzoek was een samenwerking tussen de afdelingen Kinderpsychiatrie, Kinderneurologie en het Donders Instituut van de Radboud Universiteit. Sinds 2005 werkt hij opnieuw in Herlaarhof, zij het nu meer bestuurlijk, en was daar tevens opleider kinder- en jeugdpsychiatrie.