Manifest vraagt om fundamentele herziening van het Nederlands op school
Veel leerlingen vinden Nederlands saai en docenten lijden vaak onder zware werkdruk. Het programma heeft te weinig inhoud, is niet uitdagend genoeg en het sluit onvoldoende aan bij de maatschappelijke eisen voor taalvaardigheid en geletterdheid. Dat vindt een aantal wetenschappers die een manifest hebben opgesteld.
Uit intensief overleg in 2015 tussen docenten, wetenschappers, didactici, onderwijsonderzoekers en allerlei bij het schoolvak Nederlands betrokken instanties is naar voren gekomen dat het vak zich moet ontwikkelen naar `bewuste geletterdheid'. Dit is vertaald in een aantal stellingen, die onder docenten op een breed draagvlak lijken te mogen rekenen.
Deze acht stellingen gaan over:
* Bewust geletterd
* Doen maar ook denken
* Vorm maar ook inhoud
* Meer samenhang
* Beloon inzicht
* Toets ook schrijven landelijk
* Minder werkdruk
* Samenwerking en uitwisseling
Het manifest is opgesteld namen de twee meesterschapsteams Nederlands (letterkunde en taalkunde/taalbeheersing) die zijn ingesteld door acht Nederlandse universitaire faculteiten Letteren en Geesteswetenschappen.