Innovaties in financiele dienstverlening vragen om nieuwe regelgevin..


21 January 2016

Amsterdam, 21 januari 2016 -- Terwijl omringende landen serieus werk maken van digitale innovaties in de financiele dienstverlening, hinderen drie barrieres de FinTech-sector in Nederland: verouderde regelgeving, onvoldoende kennis bij toezichthouders en gebrekkige samenwerking tussen
startups, gevestigde partijen en de overheid. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Rabobank, ING Nederland, Holland FinTech en adviesbureau Roland Berger.

Volgens de vier partijen zal financial technology, doorgaans afgekort tot FinTech, de financiele sector de komende jaren drastisch veranderen. Digitale technologieen maken het mogelijk op andere manieren geld te lenen, over te maken of te investeren. Nederland heeft de potentie een belangrijke
FinTech-hub te worden, blijkt uit de studie Holland FinTech, Barriers to innovation. Om de innovatie te bevorderen, dienen overheid, toezichthouders en private sector wel allemaal hun huiswerk te doen.

Don Ginsel, directeur van Holland FinTech: `Niet alleen omdat de financiele sector 7 procent van het bnp genereert, maar ook om wat FinTech kan bijdragen aan de overige 93 procent. We hebben als burgers en bedrijven de beste financiele infrastructuur nodig.' Rabobank en ING benadrukken dat
FinTech zeer breed toepasbaar is, bijvoorbeeld door in de gezondheidszorg betaalstromen te versimpelen of in de juridische dienstverlening, waar computers smart contracts kunnen opstellen.

Drie barrieres
Onderzoekers spraken voor de studie Holland FinTech, barriers to innovation met achttien FinTech-experts en vijftien experts op het gebied van regelgeving. Ook hielden ze een enquete onder startups, investeerders, innovatiemanagers bij banken en andere innovatie-experts. De resultaten zijn
donderdag 21 januari besproken in de vaste commissie voor Financien uit de Tweede Kamer.

Volgens de studie heeft Nederland een goede digitale infrastructuur, een financieel aantrekkelijk vestigingsklimaat en zijn de salarissen en kantoren betaalbaar. Tegelijkertijd staan drie barrieres een bloeiende FinTech-sector in de weg:

* regulering en juridische kaders: deze zijn opgesteld voor de traditionele financiele sector en niet eenduidig over FinTech-toepassingen, zoals crowdfunding, blockchain-technologie of de omgang met informatie over betaalstromen. Tegelijkertijd gelden voor FinTech vaak wel dezelfde eisen als
voor de traditionele instellingen. De regelgeving in Nederland behoort verder tot de strengste in de EU, wat de innovatie bij zowel de bestaande als nieuwe financiele dienstverleners remt.
* de toezichthouders: De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiele Markten oordelen soms verschillend over hetzelfde FinTech-bedrijf, omdat de benodigde kennis verspreid aanwezig is. Ook zijn de richtlijnen voor het omgaan met nieuwe technologie onvoldoende ontwikkeld. Soms blijft een
oordeel daardoor zelfs uit. Om die reden heeft de AFM inmiddels een FinTech-desk ingericht.
* samenwerking: iedereen werkt momenteel vooral op zichzelf, terwijl de snelheid en kwaliteit van innovatie gebaat zijn bij startups die onderling samenwerken en met grote partijen die zich openstellen voor nieuwe invloeden. De overheid dient vrijplaatsen te creeren waar ideeen, financiers
en (zakelijke) ervaring samenkomen.

`Nederland heeft de mogelijkheid om leidend te zijn in FinTech', zegt Ginsel van Holland FinTech. Wereldwijd groeit de sector hard, met een verdrievoudiging van de investeringen tussen 2012 en 2014, toen er meer dan 12 miljard dollar in FinTech-bedrijven werd gestoken. Ginsel: `Om te volgen,
dient Nederland in elk geval de regelgeving aan te passen conform onze buurlanden. Wil Nederland leider worden, dan is er meer nodig.' Mark de Jonge, partner van Roland Berger, voegt toe: `Nederland zal Londen niet inhalen, maar het heeft wel de potentie als bruggenhoofd te functioneren voor
bedrijven die vanaf daar het vasteland willen veroveren.'

Sectorvisie vereist
De Jonge stelt het Verenigd Koninkrijk ook als voorbeeld. `Daar is te zien hoezeer een duidelijke visie op de sector, ontwikkeld door de overheid, toezichthouders en marktpartijen gezamenlijk, kan bijdragen aan succes.' Ginsel: `Zo'n visie, met daarin vastgelegd welke partijen wat kunnen
bijdragen, zal FinTech enorm helpen. Het maakt in elk geval het werk van de toezichthouders makkelijker.' De Jonge: `Daarnaast zou het helpen als het mogelijk wordt voorlopige vergunningen af te geven. Zo kan een proeftuin ontstaan waarin de toezichthouders en bedrijven samen het onontgonnen
terrein van FinTech kunnen ontdekken en waardevolle kennis kunnen opdoen.'

Tot slot kunnen de banken en andere financiele instellingen volgens Ginsel een belangrijker rol spelen bij de ontwikkeling van de FinTech-sector door zich opener op te stellen. Hun systemen en processen zijn nu niet ingericht op het samenwerken met FinTech-startups. Ginsel: `Als de overheid,
toezichthouders en private partijen allemaal hun huiswerk doen, kan FinTech de volgende mainport van Nederland worden: zeg maar de payport.'

FinTech Manifest met actiepunten
Om concreet te maken wat er allemaal te doen is, heeft Holland FinTech namens zijn achterban een manifest opgesteld. Ginsel: `Toezichthouders en overheid beginnen zich bewust te worden van de noodzaak een actieve rol te spelen in deze veranderende markt. Wij willen hen helpen door duiding te
geven aan de ontwikkelingen. Zo ontstaat hopelijk ruimte voor verantwoorde financiele innovatie.'

Over Holland FinTech
Holland FinTech is een onafhankelijke organisatie die sinds de oprichting in 2014 streeft naar versnelling van financiele innovatie en naar transparante, toegankelijke en efficiente financiele dienstverlening. Holland FinTech levert kennis over wereldwijde FinTech-ontwikkelingen en maakt
interactie mogelijk voor haar meer dan 120 bedrijfsleden en een wereldwijd netwerk van meer dan 3.500 mensen. Holland FinTech omvat het complete FinTech-ecosysteem van startups, investeerders en dienstverleners tot en met financiele instituties en overheid, en werkt samen met andere
belanghebbenden zoals de regulerende instanties.

Over Roland Berger
Roland Berger is de enige Europese speler in de top-3 van de internationale strategie- en managementadviesbureaus. Het bureau combineert pragmatisme en ondernemerschap met sensitiviteit voor lokale culturen en een begrip voor de rol die organisaties vervullen in de maatschappij. Het aantal
medewerkers op het kantoor in Amsterdam is, sinds de oprichting in 2002, gegroeid van zeven naar negentig werknemers. Het behoort tot de succesvolste en snelst groeiende kantoren van de firma wereldwijd. Roland Berger werd in 1967 opgericht in Muenchen en telt 50 kantoren in 36 landen. Voor
meer informatie, zie www.rolandberger.nl

Voor meer informatie voor de pers
Wilt u het manifest van Holland FinTech ontvangen of in contact komen met Don Ginsel? Dat kan via 020-8946408 of info@hollandfintech.com. Wilt u in contact komen met Mark de Jonge van Roland Berger? Dat kan via Eline van Loon: 020-7960611 of eline.vanloon@rolandberger.com.