Veertig procent meer kiloknallers in 2015


Veertig procent meer kiloknallers in 2015

21 jan 2016

Supermarkten hebben lak aan politiek

Het aantal kiloknallers in 2015 is 40% hoger dan in 2014, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Deze stijging is te wijten aan alle 7 grote supermarkten. Zij gaan hiermee rechtstreeks in tegen de wens van de Tweede Kamer. In januari 2015 nam de Kamer een motie aan tegen het gestunt van
de supermarkten, omdat dit slecht is voor boeren en dieren en omdat het de verduurzaming afremt. Wakker Dier is woest: "De cijfers zijn keihard: supers stunten steeds vaker met dierenleed en jagen zo de vleesconsumptie van het dieronvriendelijkste vlees op. Dit staat lijnrecht tegenover het
overheidsbeleid voor klimaat, antibioticareductie en dierenwelzijn. De Kamer laat over zich heen lopen, als ze nu niet ingrijpt".

Grootste stijging tot nog toe

De 7 grootste supermarktketens stuntten in 2015 3.566 keer met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit is een stijging van 40% ten opzichte van 2014. De stijging wordt veroorzaakt door alle zeven supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Dirk, Emte, Jumbo, Lidl en Plus. Het aantal aanbiedingen voor
vlees met een keurmerk verdubbelde tot 712 keer. Een flinke stijging, maar nog steeds is ruim vier op de vijf aanbiedingen voor keurmerkloos vlees. Slechts 2,6% van de aanbiedingen betrof biologisch vlees. Lees meer resultaten.



Ook industrievarken en plofkip vaker gepromoot

Met zowel varkensvlees, rundvlees als plofkip werd meer gestunt dan in 2014. Opvallend, want de supermarktketens hebben met elkaar afgesproken dat de plofkip en het industrievarken niet meer kunnen. Wat niet meer goed genoeg is voor de supermarkt, smeren zij nog wel hun klanten aan. De
stijging in het aantal plofkipstunts komt vooral op conto van Albert Heijn, Lidl en Emte.


Supermarkten hebben lak aan politiek

Een jaar geleden stemde de Tweede Kamer voor een motie tegen het stunten met vlees, omdat het gestunt zorgt voor schaalvergroting en de transitie naar een diervriendelijkere en duurzame veehouderij remt. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde dat de lage prijzen de volksgezondheid in
het geding brengen. In november zei staatssecretaris Van Dam tegen de Kamer: "Vlees is geen pak koekjes, vlees is geen zak chips, vlees is geen fles cola. Vlees komt van een dier en daar stunt je niet mee. Ik vind het ongehoord en onverantwoord dat het wel gebeurt. Want doe je dat toch, dan
neem je willens en wetens de verantwoordelijkheid voor een keten waarin de boer de prijs betaalt en het dier de pineut is." Hij wil dat overheid, keten en supermarkt gaan samenwerken voor een betere prijs. De cijfers van Wakker Dier laten zien dat de supermarkten lak hebben aan de dieren en
aan de politiek. Wakker Dier dringt nogmaals bij Van Dam aan op actie.

Campagne Wakker Dier

Wakker Dier wil dat supermarkten stoppen met folderaanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar, erkend dierenwelzijnskeurmerk. Al decennialang focust de vleesmarkt zich eenzijdig op industrieproducten en (te) lage prijzen. Ondanks toenemende maatschappelijke weerstand blijven
supermarkten op grote schaal met goedkoop vlees stunten. Diervriendelijkere alternatieven - zoals Beter Leven producten of vleesvervangers - krijgen zo geen kans. Met deze campagne willen we de focus in deze markt verschuiven naar waarde, kwaliteit en diervriendelijkere duurzaamheid.

Lees meer over de campagne: www.wakkerdier.nl/campagnes/kiloknaller-campagne
<<