Seinvoorbijrijdingen gestegen in 2015 - geen bijkomende impact op veiligheid
Het aantal seinvoorbijrijdingen door reizigerstreinen van NMBS in de hoofdsporen en toegang tot de hoofdsporen is in 2015 gestegen tot 46 in 2015 (ten opzichte van 33 in 2014) na een jarenlange daling sinds 2010. Het aantal seinvoorbijrijdingen door goederentreinen bestuurd door personeel van NMBS
in de hoofdsporen is stabiel gebleven (7).
Hoofdsporen
Deze stijging heeft geen bijkomende gevolgen voor de veiligheid aangezien het aantal potentieel gevaarlijke punten dat als gevolg daarvan bereikt werd, stabiel is gebleven (22 in 2015 ten opzichte van 23 in 2014).
Deze laatste vaststelling is belangrijk voor de veiligheid van het spoorverkeer. De veiligheidssystemen dienen immers te voorkomen dat gevaarlijke punten (wisselverbindingen) bereikt worden. In dat verband gebeuren de seinvoorbijrijdingen ook over een gemiddeld kortere afstand: concreet komt
twee derde van de treinen die een rood sein voorbijrijden, op minder dan 50 meter voorbij het sein tot stilstand.
Het totaal aantal seinvoorbijrijdingen door personeel van NMBS (zowel reizigerstreinen als goederentreinen) in de hoofdsporen ligt gevoelig onder het niveau van 2010 (89).
Bijsporen
Het aantal seinvoorbijrijdingen door voertuigen bestuurd door personeel van NMBS (inclusief goederenvervoer) in de bijsporen is in 2015 gestegen tot 38 gevallen (in vergelijking met 24 in 2014): deze stijging is hoofzakelijk het gevolg van een betere registratie van de voorvallen.
Bijkomende maatregelen
NMBS betreurt de stijging van het aantal seinvoorbijrijdingen en zal bijkomende maatregelen nemen om de sensibilisering van treinbestuurders te verscherpen en intensifieren binnen de basis- en permanente opleiding (gebruik van simulatoren, het gebruik van sensibiliseringsfilms (waarin een
seinvoorbijrijding wordt nagespeeld), meer begeleiding enz.)
Ondertussen zet NMBS onverminderd de installatie verder van haar treinen met het ETCS veiligheidssysteem.