Gerecht bestellen met iPad leidt tot gezondere keuze
PERSBERICHT 19-1-2016 - Stel, je zit in een restaurant, en je kunt kiezen tussen een gezonde vruchtensalade of een calorierijke chocolademousse. Geef je mondeling jouw bestelling door dan is de kans groot dat je voor de calorierijke mousse kiest. Maak je via bijvoorbeeld de iPad jouw keuze
kenbaar, dan kies je eerder voor de vruchtensalade. Dat blijkt uit onderzoek van Anne-Kathrin Klesse, universitair docent Marketing bij Tilburg University, Jonathan Levav (Stanford University) en Caroline Goukens (Maastricht University) dat onlangs is gepubliceerd in het Amerikaanse
tijdschrift Journal of Consumer Research.
In hun bijdrage getiteld 'The Effect of Preference Expression Modality on Self-Control' vragen de auteurs zich af in hoeverre de manier van kiezen - verbaal, schriftelijk of via een druk op een knop of muisklik - invloed heeft op de zelfbeheersing.
Overwogen kiezen leidt tot gezondere opties
Respondenten kregen in diverse settings (waaronder in een restaurant) steeds ongezond (calorierijk) of gezond (caloriearm) eten voorgeschoteld. Vervolgens moesten ze hun keuze mondeling of via een handeling doorgeven. Uit alle studies kwam naar voren dat bij een mondelinge keuze de voorkeur
uitging naar de meest begeerlijke optie (de calorierijke snack, het ongezonde toetje). Deed men dat manueel dan won de gezondere optie. Met een uitzondering: wanneer de voorkeur in een vreemde taal moest uiten, koos men juist eerder voor gezond voedsel in plaats van ongezond voedsel.
Grote gevolgen voor bedrijven
Voor zover bekend is dit het eerste onderzoek over effecten van de keuzemethodiek op consumentenbeslissingen. Daarbij spelen dus meer factoren een rol dan tot nu toe werd aangenomen.
De conclusies kunnen grote gevolgen hebben voor bedrijven die overstappen van persoonlijke, mondelinge verkoop naar onlineverkoop, waar consumenten met een muisklik hun keuze kenbaar maken. Ondernemers kunnen met de resultaten van dit onderzoek de keuze van consumenten beinvloeden. Restaurants
die overgaan op een innovatieve manier van bestellingen opnemen met de iPad beinvloeden in wezen impliciet de keuze van de klant. Zo kunnen ze dus stimuleren dat er gezondere maaltijden worden geserveerd.
En marktonderzoekers, die uitgaan van de veronderstelling dat de manier van kiezen geen invloed heeft op de uitkomst van het marktonderzoek, zouden daar wellicht op terug moeten komen. Denk aan enquetes die telefonisch worden afgenomen; mogelijk laten die andere scores zien dan enquetes die
schriftelijk worden afgenomen.
Toekomstig onderzoek zou kunnen gaan over de vraag of de manier van kiezen voor `non food' dezelfde resultaten oplevert.
Noot voor de pers
A. Klesse (Tilburg University), J. Levav (Stanford University) en C. Goukens (Maastricht University): 'The Effect of Preference Expression Modality on Self-Control', in: Journal of Consumer Research. Nadere informatie kan worden verkregen bij Anne-Kathrin Klesse, tel +31 13 466 8213, e-mail:
a.k.klesse@tilburguniversity.edu