Evaluatie horecanota: vrije sluitingstijden Alkmaar - Gemeente Alkma..
20 JANUARI 2016, ALKMAAR
Op 2 juli 2015 is de nieuwe Horecanota vastgesteld. Bij de vaststelling in de gemeenteraad is besloten om na de eerste drie maanden de effecten van het instellen van deze nota, en in het bijzonder de vrije sluitingstijden tussentijds te evalueren. De uitkomsten van deze eerste tussentijdse
evaluatie van de horecanota geven een eerste indicatie van de effecten van het instellen van de vrije sluitingstijden. De resultaten worden gebruikt voor het vervolg van de evaluatie tot en met juli 2016.
Met de Horecanota is ingezet op een optimaal klimaat voor de horecasector. Ondernemers spelen zelf in op de veranderende markt, nieuwe trends en de veranderende behoefte van consumenten. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe horecanota zijn de vrije sluitingstijden voor cafes, restaurants en
ontnuchteringszaken. Ondernemers hebben de vrijheid gekregen om zelf hun sluitingstijd te bepalen en dienen zelf afdoende veiligheidsmaatregelen te nemen en overlast te voorkomen.
Eerste ervaringen
Uit de reacties over de ervaringen met de vrije sluitingstijden tussen juli en september 2015 kan worden opgemaakt dat de meeste horecaondernemers rond hetzelfde tijdstip als voorheen hun cafe of restaurant sluiten. 4 a 5 cafes zijn daadwerkelijk regelmatig tot na 04:00 uur geopend. Het wordt
door de ondernemers als positief ervaren dat ze niet meer op een vast tijdstip bezoekers naar huis hoeven te sturen op het moment dat het nog gezellig en druk is. Met name horecabezoekers tot 36 jaar gaan vaker en tot later uit en zijn over het algemeen positief over het nieuwe horecabeleid.
De meeste bewoners en bezoekers (86%) hebben aangegeven dat het gevoel van veiligheid in het uitgaansleven gelijk is gebleven of zelfs veiliger is geworden sinds de vrije sluitingstijden. Ook de mate van ervaren van overlast is nagenoeg gelijk gebleven of verminderd (82%).
Aanbevelingen
Er blijft echter een groep bewoners in de binnenstad die wel een gevoel van onveiligheid (13%) en overlast (17%) ervaren en die van mening zijn dat dit is toegenomen sinds de invoering van de vrije sluitingstijden. Ook de politie en stadstoezicht melden dat het met name in de late uurtjes
onrustiger is dan voorheen. Vanuit deze eerste evaluatie worden daarom een aantal aanbevelingen gedaan om ook voor deze groep bewoners de mate van overlast terug te dringen, zoals het onderzoeken van maatregelen voor het terugbrengen van geluidsoverlast en het instellen van een
horecaoverlast-loket.
Onderzoeksopzet
Om de ervaringen van de eerste drie maanden met de vrije sluitingstijden te evalueren zijn enquetes gehouden onder bewoners en bezoekers en onder horecaondernemers. Verder hebben de politie en stadstoezicht hun eerste ervaringen gedeeld. Bewonersvereniging Hart van Alkmaar heeft ook een
reactie gegeven voor deze eerste evaluatie.
Het volledige evaluatierapport is te vinden op www.alkmaar.nl.
0 0 0
Citaten
"Het nieuwe horecabeleid is pas ingegaan. Hoewel het erg vroeg is om definitieve conclusies te trekken geeft de tussentijdse evaluatie wel een goede indicatie. Ik vind het prettig dat veel mensen positief zijn over de vrije openingstijden. Dat met name jongeren vaker uitgaan in Alkmaar en
zich meer aangetrokken voelen tot de Alkmaarse uitgaanscentra is daarbij helemaal goed. Natuurlijk nemen we de signalen van mensen in de binnenstad serieus. Door onder andere in te zetten op het verminderen van geluidsoverlast willen we deze mensen tegemoetkomen" Wethouder Kloos (OPA)
Documenten
* 2.3 1 Evaluatierapport horecanota juli-september.pdf
* 2.3 2 Bijlagen evaluatierapport.pdf
Contactpersonen
* Default avatar2
Perstelefoon:
(072) 548 95 55