Rijnstraat, oplossingen en ideeen gevraagd


* Home
* Contact
* Openingstijden
* English
* Cookies
* Drempelvrij

Zoeken ________________
[ Zoeken ]

* Onderwerpen

* Belasting, uitkering en subsidie
* Wonen en leefomgeving
* Cultuur, sport en vrije tijd
* Ondernemen
* Familie, zorg en welzijn
* Afschrift en uittreksels
* Reizen en immigratie
* Verkeer en vervoer

* Documenten en publicaties

* Bestemmingsplannen

* Wat is een bestemmingsplan?
* Bestemmingsplannen in voorbereiding
* Geldende bestemmingsplannen

* Formulieren
* Persberichten
* Regelgeving
* Collegebesluiten
* Bekendmakingen

* De gemeente

* College van burgemeester en wethouders

* Burgemeester
* Wethouders
* Directie

* Gemeenteraad
* Rekenkamercommissie
* Aansprakelijk stellen voor schade
* WOB verzoek, indienen
* Beleid en begroting
* Feiten en cijfers

* Prognose woningbehoefte
* Inwonersaantallen

* Melding over de gemeente
* Vacatures

* Doe mee

* Uw mening geven
* Ik ben Woerden

* Wijken en dorpen

* Wijk- en dorpsplatforms

* Dorpsplatform Harmelen
* Dorpsplatform Rijnoevers
* Dorpsplatform Kamerik
* Dorpsplatform Zegveld
* Wijkplatform Binnenstad
* Wijkplatform Bomen- en Bloemenkwartier
* Wijkplatform Molenvliet
* Wijkplatform Schilderskwartier
* Wijkplatform Snel en Polanen Waterrijk
* Wijkplatform Staatsliedenkwartier

U bent hier

Home > node-template_node-view > Rijnstraat, oplossingen en ideeen gevraagd

Persberichten

Rijnstraat, oplossingen en ideeen gevraagd

Geschreven op: 20-01-2016 Gewijzigd op : 20-01-2016

Rijnstraat

Diverse signalen uit de samenleving wijzen erop dat men niet tevreden is met het huidige gebruik van de Rijnstraat. Het college van burgemeester en wethouders heeft dan ook besloten, voordat tot maatregelen wordt overgegaan, oplossingen en ideeen te vragen aan inwoners. Reageren kan via
www.ikbenwoerden.nl tot 12 februari.

Tymon de Weger, wethouder parkeren en openbare ruimte: `Uit onderzoek blijkt dat de Rijnstraat qua autoverkeer rustiger is geworden. Dat is fijn, maar de beleving lijkt anders, zo horen wij van verschillende kanten. Daar moeten we iets mee. Wij denken bijvoorbeeld aan het gebruik van een
palensysteem waarbij slechts een maximaal aantal auto's in de Rijnstraat wordt toegelaten. Of de straat alleen openen voor autoverkeer tijdens laad- en losuren. Andere mogelijkheden zijn het aanbrengen van parkeervakken of toevoegen van extra straatmeubilair zoals banken, bloembakken etc.
Graag horen we van de inwoners en winkeliers naar welke oplossing hun voorkeur uitgaat. En wellicht hebben zij ook nog andere ideeen waar wij nog niet aan gedacht hebben. Dat horen we ook graag. Alle aangedragen oplossingen en ideeen nemen we mee in de overwegingen om te komen tot een pakket
van maatregelen, waarmee we het gebruik van de Rijnstraat beter kunnen sturen. De Rijnstraat is belangrijk voor Woerden: wij willen als college op deze manier recht doen aan alle gebruikers. De Rijnstraat is tenslotte van iedereen!' Het belang van de winkeliers komt ook aan de orde in
gesprekken met winkeliersvereniging Stadshart Woerden.

Ikbenwoerden.nl

Via ikbenwoerden.nl kunnen inwoners en ondernemers tot 12 februari hun voorkeur voor een oplossing in de Rijnstraat aangeven. Ook kunnen nieuwe oplossingen en ideeen aangedragen worden. Na 12 februari worden de reacties uitgewerkt tot twee mogelijke varianten voor de Rijnstraat, die worden
voorgelegd tijdens een informatieavond waarbij men een voorkeur kan aangeven. De resultaten hiervan worden vervolgens door het college van burgemeester en wethouders verwerkt tot een voorstel en voorgelegd aan de raadscommissie. Volgens planning zal de gemeenteraad hier in april een besluit
over nemen.

Autoluw

Voordat de Rijnstraat afgelopen zomer opnieuw werd ingericht heeft het college de voorkeur aangegeven voor een autoluwe Rijnstraat. Dit werd raadsbreed ondersteund. Ook had het college voorgesteld zakpalen te plaatsen om autoverkeer te ontmoedigen. Omdat dit een kostbare maatregel is, kwam uit
het debat met de gemeenteraad dat gedurende een periode van drie maanden onderzocht zou worden hoe het verkeersmodel shared space zich zou ontwikkelen zonder zakpalen en toegangsbeperkingen voor autoverkeer.

Resultaten onderzoek

De resultaten van het onderzoek geven aan het aandeel doorgaand verkeer met 53% is afgenomen. Het aandeel bestemmingsverkeer is met 41% afgenomen ten opzichte van de situatie van voor de herinrichting. De totale afname (inclusief vrachtverkeer) is 50% op doorgaand verkeer en 37% op
bestemmingsverkeer.

Shared space

De Rijnstraat heeft sinds september 2015 een `shared space' inrichting. Ontmoeting en eigen verantwoordelijkheid staan centraal in dit model. Dit houdt in dat de gehele beschikbare ruimte in de Rijnstraat wordt gedeeld met alle gebruikers. Uitgangspunt is daarbij dat verkeersdeelnemers hun
eigen verantwoordelijkheid nemen. Er zijn bijvoorbeeld geen aparte stoepen voor voetgangers of stroken voor fietsers.