Sportmarketing: lever topprestaties met deze 5 tips
Samenvatting
Topsport en sponsoring zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar hoe laveert u als sportbestuurder of coach tussen de verschillende belangen? En hoe haalt u het meest uit sponsorschap? Prof. dr. Henry Robben, kerndocent Sports Marketing & Sponsorship Alliances, onderdeel van het Sports Leadership Program: `Marketing in topsport vereist een holistische benadering. Met de vraag: laat ik me sponsoren door Nike of Adidas, kom je er niet.'
Volg een opleiding met focus op topsport
Als eerste benadrukt Robben dat marketing in topsport uniek en complex is en dat leidinggevenden er goed aan doen een specialistische opleiding te volgen. `Marketing in topsport gaat verder dan de vraag: sponsor ik een atletiekteam of individuele zwemmers? Je hebt te maken met een enorme emotionele betrokkenheid van sporters, maar ook van medewerkers, bestuurders en supporters. Iedereen heeft een oordeel klaar over de koers die je volgt. En hoe dichter bij de top, hoe groter de (internationale) belangen.'
Stel je ambities helder vast
Wil je je als merk verbinden aan talentvolle sporters of streef je als oud-sporter naar een winstgevend bedrijf? `Formuleer je doelen helder en bepaal wat nodig is om deze ambitie te bereiken. Vervolgens onderzoek je wie je nodig hebt om deze doelen te bereiken. Want ambitie in de topsport maak je nooit alleen waar.'
Werk samen met partijen die jouw ambities delen
Een club of sporter wil de top bereiken. Daarin staat hij niet alleen. Robben spreekt van een business ecosysteem van medewerkers, sponsoren, vrijwilligers, toeschouwers, clubs en organisaties die alle op hun manier bijdragen aan dat ene doel: op het podium staan. `Werk samen met partijen die jouw ambities delen en neem afscheid van partners die daarin tegenwerken. Je zult merken dat veel organisaties in topsport meer dan bereid zijn om hun kennis en ervaring te delen.'
Houd oog voor de belangen van partners
Gouden regel van samenwerken in een business ecosysteem: alle partijen moeten er baat bij hebben. `Vaandeldragers, veelal sponsoren: verlies dat niet uit het oog. Stel je voor: een sponsor stelt als voorwaarde dat alle samenwerkende partijen 10 miljoen euro inleggen. Een club topatleten die dat niet wil of kan, trekt zich terug en dan valt het systeem uit elkaar. `
Vraag advies aan ervaringsdeskundigen
Loop je ergens tegen aan? Vraag advies aan een expert. `In deze branche zijn mensen buitengewoon gepassioneerd over hun werk. Ze delen graag hun ervaringen met anderen wiens hart ook in de sport ligt. De totstandkoming van onze module illustreert dat: marketingexperts, sporters en bestuurders wilden graag met ons meedenken en waren enthousiast. Fantastisch. Schroom daarom niet om contact te zoeken, want je deelt een passie samen.'
Module Sports Marketing & Sponsorship Alliances: unieke co-creatie
De module Sports Marketing & Sponsorship Alliances is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Nyenrode Sports Inc en een denktank van marketingexperts, topsporters en sponsoren. `Zoveel deskundigheid bij de totstandkoming van een module is uniek. Bovendien stemden alle betrokkenen in met het verzorgen van een gastcollege. Zoveel enthousiasme vind ik heel bijzonder. Daaruit blijkt wel dat marketing en sport heel goed samen gaan.'
|Als directeur, coach of manager in topsport bent u actief in een complexe, vaak internationale omgeving. U laveert tussen de belangen van sporters, sponsors en publiek en moet omgaan met emotionele situaties en onverwachte media-aan |Met het Sports Leadership Program van Nyenrode Sports Inc. ontwikkelt u zich tot een strategisch en authentiek leider. Het 1-jarig programma bestaat uit 10 modules. Daarvan volgt u er 3 op gerenommeerde sportuniversiteiten in o.a. Duitsland en de VS. Het Sports Leadership Program start april| |2016. |Meer weten? Lees verder of bespreek direct de mogelijkheden met Sophie Conijn, Program Cooerdinator | |(+31 (0)346 291 755 | s.conijn@nyenrode.nl).