Foutloos leren met NAH

Foutloos leren met NAH

Mensen met hersenletsel hebben vaak problemen met plannen en het organiseren van dagelijkse taken zoals het doen van de administratie of het bereiden van een maaltijd. Tijdens het promotieonderzoek van Dirk Bertens werd onderzocht of het opnieuw aanleren van deze dagelijkse taken beter kan. In het onderzoek werd een training gegeven waarin deelnemers met niet-aangeboren hersenletsel twee zelfgekozen alledaagse taken opnieuw kregen aangeleerd. De deelnemers en therapeuten binnen dit onderzoek waren afkomstig van Klimmendaal en de patienten hebben met veel enthousiasme deelgenomen aan het project.

De helft van de deelnemers trainden met een trial-and-error methode, de andere helft met een nieuw ontwikkelde methode die gebruik maakt van foutloos leren. Daarbij zorgde de therapeut dat er geen fouten kunnen worden gemaakt tijdens het leerproces, door bijvoorbeeld een uitgebreid stappenplan te maken en door acties voor te doen. Het resultaat gaf meer inzicht in wat de beste manier van leren was voor mensen met niet aangeboren hersenletsel.

Uit het onderzoek is gebleken dat mensen met hersenletsel meer baat hebben bij het foutloos leren. De resultaten van dit onderzoek dragen daardoor bij aan een betere behandeling van cognitieve stoornissen na hersenletsel. Dit onderzoek heeft mede geleid tot het boek `Foutloos leren bij dementie', geschreven door onder andere klinisch neuropsycholoog en co-promotor Danielle Boelen van Klimmendaal.

Op vrijdag 8 januari is Dirk Bertens gepromoveerd aan de Radboud universiteit in Nijmegen naar aanleiding van zijn onderzoek over foutloos leren. Dirk Bertens had als promotor Prof. Dr. Luciano Fasotti van Klimmendaal. Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Nationaal Initiatief Hersenen & Cognitie (NIHC) van NWO.