Ruim 30.000 handtekeningen vóór eerlijke standaard sigarettenpakjes

Persbericht

Amsterdam, 19 januari 2016

Ruim 30.000 handtekeningen vóór eerlijke standaard sigarettenpakjes

"Eigenlijk best gek dat sigarettenpakjes er mooi uit zien"

KWF Kankerbestrijding overhandigde zojuist 31.586 verzamelde handtekeningen vóór eerlijke standaard sigarettenpakjes aan de vaste Kamercommissie voor VWS in de Tweede Kamer. De handtekeningen werden overhandigd door de directeur van KWF Kankerbestrijding Michel Rudolphie en door cabaretier Roué Verveer (ambassadeur van de ’Eigenlijk Best Gek He’ KWF campagne). Volgende week behandelt de Tweede Kamer de Europese Tabaksproductenrichtlijn. Deze Tabaksproductenrichtlijn maakt het voor landen mogelijk om eerlijke standaard verpakkingen (plain packaging) in te voeren. In navolging van het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk (vanaf mei) wil KWF dat ook Nederland snel de eerlijke standaard pakjes invoert. In Australië is deze maatregel in 2012 al ingevoerd.

Volgende week behandelt de Tweede Kamer de Europese Tabaksproductenrichtlijn. Deze Tabaksproductenrichtlijn maakt het voor landen mogelijk om eerlijke standaard verpakkingen (‘plain packaging’) in te voeren. Eerlijke standaard sigarettenpakjes zijn ontdaan van misleidende merksymbolen en kleuren. Ze hebben een bruinige standaardkleur met het merk in een standaardlettertype erop vermeld. Tevens bevatten de pakjes grote afbeeldingen waarop de gevolgen van roken duidelijk worden. In navolging van het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk (vanaf mei) pleit KWF, samen met de Hartstichting en het Longfonds in de Alliantie Nederland Rookvrij, dat ook Nederland snel de eerlijke standaard pakjes invoert. In Australië is deze maatregel in 2012 al ingevoerd.

Opgedrongen keuze

Elke dag raken 100 kinderen verslaafd aan tabak. Uit recent onderzoek (oktober 2015) van TNS Nipo onder jongeren tussen 12 en 17 jaar blijkt echter dat 81 procent van de jongeren zelf ook wil dat ze geen keuze wordt opgedrongen, zodat ze rookvrij kunnen opgroeien. Klaarblijkelijk lukt het met tabaksmarketing om 37.000 kinderen per jaar te verleiden om te gaan roken. Een bewezen effectieve maatregel om de jeugd niet in verleiding te brengen, is de huidige verpakking van sigaretten ontdoen van alle tabaksmarketing: misleidende merksymbolen, -kleuren en andere afbeeldingen, die suggereren dat het om een onschuldig product gaat. Daardoor ontstaan eerlijke standaard sigarettenpakjes die zeggen en laten zien dat het gaat om een dodelijk product. Dus geen bloemen, dieren of andere verleidelijke afbeeldingen en kleuren meer.

Jongeren extra gevoelig

Jongeren blijken extra gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, is de tabaksverpakking een van de belangrijkste reclamemiddelen van de tabaksindustrie geworden. KWF Kankerbestrijding onderzocht hoe kinderen tegen sigarettenpakjes aankijken en nam de onderzoeksresultaten op in een video (zie bijlage). Daaruit bleek dat ze eerlijke standaard pakjes ‘vies’ en ‘eng’ vinden en ze ‘echt niet kopen’ of ze ‘willen er niet mee gezien worden’. Terwijl ze de huidige pakjes die op de markt zijn associëren met 'vakantie', 'make-up', 'disco' en hun lievelingskleur. Niet met verslavende en dodelijke producten.

Roken en kanker

Jaarlijks overlijden ongeveer 20.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken (dit is maar liefst 1 op de 2 rokers). Ruim 11.000 daarvan sterven aan kanker. Tweederde van de rokers is begonnen met roken voor zijn 18e. Niet alleen de kans op longkanker, maar ook de kans op 16 andere kankersoorten wordt vergroot door roken. Naast kanker vergroot roken bovendien de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten, longproblemen, diabetes en vele andere ziekten.

KWF Kankerbestrijding samen met de Hartstichting en het Longfonds partner in de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk waarin partijen zich gezamenlijk hard maken voor een rookvrij Nederland waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van tabaksgebruik.