Hoofdprijs voor Noordzeeboerderij: Haagse Vernieuwer 2016
Hoofdprijs voor Noordzeeboerderij: Haagse Vernieuwer 2016
Gepubliceerd:
19 januari 2016
Laatste wijziging:
19 januari 2016
Noordzeeboerderij, Zonnebrand zonder rommel en Urban Mining with Credits zijn verkozen tot de Haagse Vernieuwers 2016. Edibles won in de studentencategorie. Wethouder Karsten Klein heeft de prijzen uitgereikt aan de beste innovatieve oplossingen die bijdragen aan internationaal
maatschappelijke vraagstukken. De wedstrijd werd gehouden voor Haagse bedrijven, stichtingen en studenten. Van de 32 inzendingen zijn 9 ideeen genomineerd, waarop via www.impactcity.nl gestemd kon worden. De negen genomineerden mochten vandaag hun idee pitchen tijdens Big Improvement Day in
het AFAS Circustheater. Een onafhankelijke jury onder leiding van Asceline Groot (ASN Bank) heeft de vier winnaars samen met wethouder Klein bekend gemaakt.
Wethouder Karsten Klein (Stedelijke economie): "Innovaties die bijdragen aan een beter wereld passen uitstekend bij Den Haag en creeert kansen voor nieuwe werkgelegenheid. Om dit te stimuleren heeft de Gemeente Den Haag deze wedstrijd uitgeschreven."
De hoofdprijs van 35.000 euro is gegaan naar Noordzeeboerderij Scheveningen. Het doel van Stichting Noordzeeboerderij is het ontwikkelen van duurzame zeewierteelt op zee. Met het prijzengeld zullen zij het eerste zeewier telen voor de kust van Scheveningen en verwerken samen met lokale
bedrijven. Daarmee ontstaan nieuwe kansen voor maritieme en agrofood ondernemers.
De tweede prijs is gewonnen door Zonnebrand Zonder rommel. Zij ontvingen 20.000 euro, voor de ontwikkeling van een zonnebrand product voor de allerjongsten dat uitstekende bescherming biedt tegen UV stralen en gebruik maakt van een natuurlijke filter.
De derde prijs ging naar Urban Mining with Credits . Zij ontvingen 10.000 euro. Met het prijzengeld zullen zij starten met het recyclen van plastic en elektronische apparaten voor hergebruik en terugdringen van huisvuil.
De studentenprijs ging naar Edibles. Zij ontvingen 5.000 euro en gaan daarmee een online marktplaats ontwikkelen voor unloved food (visueel onaantrekkelijk), dat anders in de vuilnisbak zou belanden.
Vorig jaar wonnen Seepje, Greenfox en Privacy op Internet de Haagse Vernieuwers prijs. De hoofdprijs van EUR 30.000 is gegaan naar de makers van Seepje, een 100% plantaardig en Fairtrade wasmiddel uit Nepal wat dankzij het prijzengeld ook in vloeibare variant op de markt kon worden
introduceerd.
Meer informatie over alle genomineerden: www.impactcity.nl/innovator en www.facebook.com/HaagseVernieuwers
Bijlage: Wethouder Karsten Klein samen met de Haagse Vernieuwers 2016. Foto Martijn Beekman