Concept regionale visie voor detailhandel klaar
dinsdag, 19 januari 2016
door: webmaster
De gemeente Heemskerk stelt samen met de gemeenten Beverwijk en Velsen een regionale detailhandelsvisie voor de IJmond op. Op basis van een analyse van vraag en aanbod wordt een gewenste structuur voor de detailhandel beschreven. Het concept van deze visie wordt nu aan de provincie voor advies
voorgelegd. Daarna wordt een definitieve versie aangeboden aan de college en de raden van de drie IJmondgemeenten.
De situatie van de detailhandel in de IJmond is kwetsbaar. Er is een te groot aantal winkelgebieden, de winkels functioneren - gemiddeld genomen - onder het te verwachten niveau, er is veel leegstand en veel winkelgebieden kampen met kwalitatieve achterstanden. De regio heeft twee belangrijke
opdrachten: het aantal winkel vierkante meters moet in vijf jaar met 10.000 m2 krimpen. Daarnaast moet de focus gelegd worden op kansrijke gebieden. De gewenste structuur heeft twintig winkelgebieden, tegen dertig winkelgebieden nu.
Winkelgebieden in Heemskerk
In Heemskerk zijn de meeste winkelgebieden in de gewenste structuur opgenomen. Dat betreft het centrum (hoofdwinkelgebied) en de boodschappencentra Citadel, Haydnplein en Rijksstraatweg.
Voor het Europaplein geldt dat er een moderniseringsslag nodig is om de kansrijkheid te vergroten.
Het Bachplein en de Helmlaan worden gezien als niet kansrijk, en dat betekent dat uitbreidingsverzoeken niet worden gehonoreerd en dat functieverandering kan worden gestimuleerd. De opdracht voor Heemskerk is het terugdringen van de verspreide bewinkeling en het up-to-date houden van het
kwaliteitsniveau.
Centrum Heemskerk
Het centrum van Heemskerk heeft zich relatief gunstig ontwikkeld. Een centrum moet zich echter continu vernieuwen om overeind te blijven in de strijd om de consument. Het komend jaar wordt onder andere door middel van een nieuw bestemmingsplan gewerkt aan nieuwe kaders voor het centrum. Het
centrum moet het gezellige en vriendelijke dorpscentrum van de noordelijke IJmond blijven. Ontmoeten, verblijven en kopen gaan hierbij hand in hand. Dorps, gezellig, vakmanschap en service zijn de sleutelwoorden. Goede winkel- en horecaformules zijn hiervoor de basis. Daarnaast moet het
centrum zich richten op het behouden en versterken van de dorpse identiteit, van de combinatie van functies en van het 'groene' karakter.
Op 1 februari is er een bijeenkomst waarin de visie in regionaal verband met alle belangrijke spelers en betrokkenen wordt besproken. Hierna kan de visie zo nodig worden aangepast en daarna kunnen het college en de raad de visie vaststellen.