Minder verkeer in Rijnstraat, verblijfsklimaat nog niet verbeterd
* Home
* Contact
* Openingstijden
* English
* Cookies
* Drempelvrij
Zoeken ________________
[ Zoeken ]
* Onderwerpen
* Belasting, uitkering en subsidie
* Wonen en leefomgeving
* Cultuur, sport en vrije tijd
* Ondernemen
* Familie, zorg en welzijn
* Afschrift en uittreksels
* Reizen en immigratie
* Verkeer en vervoer
* Documenten en publicaties
* Bestemmingsplannen
* Wat is een bestemmingsplan?
* Bestemmingsplannen in voorbereiding
* Geldende bestemmingsplannen
* Formulieren
* Persberichten
* Regelgeving
* Collegebesluiten
* Bekendmakingen
* De gemeente
* College van burgemeester en wethouders
* Burgemeester
* Wethouders
* Directie
* Gemeenteraad
* Rekenkamercommissie
* Aansprakelijk stellen voor schade
* WOB verzoek, indienen
* Beleid en begroting
* Feiten en cijfers
* Prognose woningbehoefte
* Inwonersaantallen
* Melding over de gemeente
* Vacatures
* Doe mee
* Uw mening geven
* Ik ben Woerden
* Wijken en dorpen
* Wijk- en dorpsplatforms
* Dorpsplatform Harmelen
* Dorpsplatform Rijnoevers
* Dorpsplatform Kamerik
* Dorpsplatform Zegveld
* Wijkplatform Binnenstad
* Wijkplatform Bomen- en Bloemenkwartier
* Wijkplatform Molenvliet
* Wijkplatform Schilderskwartier
* Wijkplatform Snel en Polanen Waterrijk
* Wijkplatform Staatsliedenkwartier
U bent hier
Home > node-template_node-view > Minder verkeer in Rijnstraat, verblijfsklimaat nog niet verbeterd
Persberichten
Minder verkeer in Rijnstraat, verblijfsklimaat nog niet verbeterd
Geschreven op: 18-01-2016 Gewijzigd op : 18-01-2016
Rijnstraat
Uit onderzoek blijkt dat in de vernieuwde Rijnstraat zowel het doorgaand autoverkeer als het bestemmingsautoverkeer is afgenomen. Hiermee is de doelstelling van het college, een autoluwe Rijnstraat, behaald. Het verkeer in de Rijnstraat blijkt significant afgenomen.
De andere doelstelling die het college had met het vernieuwen van de Rijnstraat was het verblijfsklimaat verbeteren. Diverse signalen vanuit de samenleving wijzen erop dat men niet tevreden is met het huidige gebruik van de Rijnstraat. Het her en der parkeren wordt als onprettig en
onoverzichtelijk ervaren. Alvorens tot maatregelen over te gaan wil het college inwoners en betrokkenen vragen oplossingen en ideeen aan te dragen om het gebruik van de Rijnstraat te verbeteren. Op het kruispunt Rijnstraat-Kruisstraat is sprake van verschoven straatstenen. In overleg met de
ondernemers in de Rijnstraat wordt bepaald wanneer de bestrating wordt hersteld.
De Rijnstraat heeft sinds september 2015 een `shared space' inrichting. Ontmoeting en eigen verantwoordelijkheid staan centraal in dit model. Dit houdt in dat de gehele beschikbare ruimte in de Rijnstraat wordt gedeeld met alle gebruikers. Uitgangspunt is daarbij dat verkeersdeelnemers hun
eigen verantwoordelijkheid nemen. Er zijn bijvoorbeeld geen aparte stoepen voor voetgangers of stroken voor fietsers.
Autoluw
De verkeersscenario's autoluw, autovrij en autorijk zijn alle drie mogelijk binnen een shared space inrichting, echter het college heeft de voorkeur aangegeven voor een autoluwe Rijnstraat. Dit werd raadsbreed ondersteund. Ook had het college voorgesteld zakpalen te plaatsen om autoverkeer te
ontmoedigen. Deze palen zorgen ervoor dat dat er slechts een maximaal aantal auto's in de Rijnstraat kan of dat de Rijnstraat bijvoorbeeld alleen tijdens laad- en losuren open is voor autoverkeer. Omdat het plaatsen van zakpalen een kostbare maatregel is, kwam uit het debat met de gemeenteraad
dat gedurende een periode van drie maanden gekeken zou worden hoe het verkeersmodel shared space zich zou ontwikkelen zonder zakpalen en toegangsbeperkingen voor autoverkeer.
Camera-onderzoek
Om inzicht te krijgen in de verkeerssituatie heeft onderzoek plaats gevonden. Aan weerszijden van de Rijnstraat werd door middel van camera's gemeten hoe groot het aandeel doorgaand- en bestemmingsautoverkeer was. In april, voor de herinrichting van de Rijnstraat, is een 0-meting gedaan. Een
aantal maanden na de herinrichting, in november, is vervolgens nogmaals gemeten. Bij deze meting is het verkeer geteld dat door de Rijnstraat reed en er is gemeten hoe lang de voertuigen in de Rijnstraat verbleven. Als uitgangspunt is gehanteerd dat wanneer een voertuig langer dan 5 minuten in
de Rijnstraat verbleef, het een bestemming heeft en dus bestemmingsverkeer is. Al het overige verkeer is aangemerkt als doorgaand verkeer. Een reductie van 30% op bestemmingsverkeer en 50% op doorgaand verkeer was de doelstelling die het college zich had gesteld. Op basis van de
onderzoeksgegevens kan nu worden geconcludeerd dat het aandeel doorgaand verkeer met 53% is afgenomen. Het aandeel bestemmingsverkeer is met 41% afgenomen ten opzichte van de situatie van voor de herinrichting. De totale afname (inclusief vrachtverkeer) is 50% op doorgaand verkeer en 37% op
bestemmingsverkeer. Met deze resultaten kan gesteld worden dat de doelstelling van het college is behaald.
Oplossingen en ideeen
Tymon de Weger, waarnemend wethouder binnenstad: `Het onderzoek toont aan dat de Rijnstraat qua autoverkeer rustiger is geworden. Dat is fijn, maar de beleving lijkt anders, zo horen wij van verschillende kanten. De her en der geparkeerde auto's en het fiets- en bromfietsverkeer in twee
richtingen wordt door voetgangers als onprettig en onoverzichtelijk ervaren. Daar moeten we iets mee. Over de inrichting van de straat zelf horen we wel positieve geluiden. De komende tijd wil ik inwoners en betrokkenen vragen mee te denken over mogelijke oplossingen. Wij denken bijvoorbeeld
aan het gebruik van zakpalen, het aanbrengen van (parkeer)vakken, het toevoegen van straatmeubilair (banken, bloembakken), etc. Wellicht hebben onze inwoners en ondernemers nog andere ideeen waar wij nog niet aan gedacht hebben. Al deze reacties gaan we verwerken en nemen we mee in ons
voorstel om te komen tot een pakket van maatregelen, waarmee we het gebruik van de Rijnstraat beter kunnen sturen. Zeer binnenkort laat ik weten hoe men kan reageren, wat we met deze reacties doen en wat het vervolgproces zal zijn. De Rijnstraat is voor Woerden belangrijk: wij willen als
college op deze manier recht doen aan alle gebruikers.`
Werkzaamheden
Op de kruising Rijnstraat-Kruisstraat is sprake van spoorvorming en verschoven straatstenen. Om deze werkzaamheden goed te kunnen herstellen is het nodig de straat een aantal weken af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. De gemeente is in overleg met de ondernemers om gezamenlijk te bepalen
wanneer dit het beste uitgevoerd kan worden.