Leessnelheid zwakke lezers kan verbeterd worden (Promotie) - Radboud Universiteit
Zwakke lezers in Nederland lopen vooral achter op snelheid en niet zozeer op correct lezen. Vaak blijken aanvullende oefeningen, zoals het herhaald lezen van woorden wel effectief voor getrainde, maar niet voor ongetrainde woorden. In dit proefschrift is gezocht naar methoden die ook een verbetering te zien geven in de leessnelheid van ongetrainde woorden. Op basis van een serie experimenten is een woorden-sorteer-game, LeesRace, ontwikkeld. In deze game is er veel aandacht voor motivatie. De kinderen moeten zo snel mogelijk geschreven woorden sorteren naar hun betekenis (bijv. "kat" naar de categorie "dieren") waarna de kinderen directe feedback krijgen. Zwakke lezers uit groep 4 die met de game oefenden gingen na ongeveer vijf uur spelen vooruit op een taak waarbij ze woorden hardop moesten lezen die niet in de game voorkwamen; ze lazen meer woorden per minuut.
Biografie
Karly van Gorp (Sint-Oedenrode, 1985) haalde aan de Radboud Universiteit haar Bachelor Nederlandse Taal en Cultuur, het honoursdiploma en de Research Master Cognitive Neuroscience, specialisatie psycholinguistiek. Haar promotieonderzoek deed ze bij het Behavioural Science Institute (BSI) van de Radboud Universiteit. Ze werkt daar nu als postdoc.
maandag 18 januari 2016
Tijd
vanaf 10:30
Locatie
Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit
Faculteit der Sociale Wetenschappen
Promovendus
mevrouw MSc. K. van Gorp
Promotor(es)
prof. dr. L.T.W. Verhoeven
Copromotor(es)
dr. P.C.J. Segers
Subtitel
Enhancing word reading fluency in beginning readers
Beschrijving
Contact: k.vangorp@pwo.ru.nl
Contactpersoon
Wetenschapscommunicatie
media@ru.nl
Telefoon
(024) 361 60 00