Leessnelheid zwakke lezers kan verbeterd worden (Promotie) - Radboud Universiteit

Zwakke lezers in Nederland lopen vooral achter op snelheid en niet zozeer op correct lezen. Vaak blijken aanvullende oefeningen, zoals het herhaald lezen van woorden wel effectief voor getrainde, maar niet voor ongetrainde woorden. In dit proefschrift is gezocht naar methoden die ook een verbetering te zien geven in de leessnelheid van ongetrainde woorden. Op basis van een serie experimenten is een woorden-sorteer-game, LeesRace, ontwikkeld. In deze game is er veel aandacht voor motivatie. De kinderen moeten zo snel mogelijk geschreven woorden sorteren naar hun betekenis (bijv. "kat" naar de categorie "dieren") waarna de kinderen directe feedback krijgen. Zwakke lezers uit groep 4 die met de game oefenden gingen na ongeveer vijf uur spelen vooruit op een taak waarbij ze woorden hardop moesten lezen die niet in de game voorkwamen; ze lazen meer woorden per minuut.

Biografie

Karly van Gorp (Sint-Oedenrode, 1985) haalde aan de Radboud Universiteit haar Bachelor Nederlandse Taal en Cultuur, het honoursdiploma en de Research Master Cognitive Neuroscience, specialisatie psycholinguistiek. Haar promotieonderzoek deed ze bij het Behavioural Science Institute (BSI) van de Radboud Universiteit. Ze werkt daar nu als postdoc.

maandag 18 januari 2016

Tijd

vanaf 10:30

Locatie

Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Promovendus

mevrouw MSc. K. van Gorp

Promotor(es)

prof. dr. L.T.W. Verhoeven

Copromotor(es)

dr. P.C.J. Segers

Subtitel

Enhancing word reading fluency in beginning readers

Beschrijving

Contact: k.vangorp@pwo.ru.nl

Contactpersoon

Wetenschapscommunicatie

E-mail

media@ru.nl

Telefoon

(024) 361 60 00