Tourstart levert regio Utrecht ruim 25 miljoen euro op
Geplaatst op: 15-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen NRIT Media
Tourstart levert regio Utrecht ruim 25 miljoen euro op
De start van de Tour de France heeft de regio Utrecht een economische impuls van ruim 25 miljoen euro gegeven. De organisatie kostte 15,6 miljoen euro waarvan 8,4 miljoen uit publieke middelen. De mediawaarde van het evenement is op 33,6 miljoen euro vastgesteld. Het evenement werd met een 8,4 hoog gewaardeerd door de 748.000 bezoekers. Door tegenvallers in de begroting heeft het evenement wel met verlies gedraaid. Toch was de organisatie vanwege de krappe begroting kwetsbaar. Het evenement heeft wel bijgedragen aan een beter imago van Utrecht.. Dat blijkt uit evaluaties van de gemeente Utrecht en de Universiteit van Utrecht.
De organisatie had een begroting van EUR 15,4 miljoen. Hiervoor was dekking gerealiseerd via publieke bijdragen (gemeente, provincie en ministerie van VWS) en private bijdragen. Helaas is op deze begroting een verlies van EUR 386.200 geleden. Dat werd onder andere veroorzaakt door tegenvallende sponsorinkomsten (EUR 50.000), de uitvoering van het hitteprotocol (EUR 150.000) en tegenvallende parkeerinkomsten (EUR 185.000) omdat veel mensen met de fiets en het openbaar vervoer kwamen.
748.000 bezoekers
De start van de Tour de France in Utrecht heeft in totaal 748.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er een stuk minder dan eerder bekend werd gemaakt (960.000) maar de onderzoekers van de Universiteit van Utrecht hebben alleen de bezoekers langs het parcours en op de pleinen geteld. Die strenge telmethode is gebruikt om de economische impact van het evenement goed te kunnen berekenen volgens de zogenaamde WESP-methode. Een bezoek mag pas worden meegerekend wanneer het direct kan worden gerelateerd aan het wielerevenement en/of de side events.
Bezoekers gemiddeld twee dagen op evenement
Op basis van de bezoekersenqu*te is berekend dat een bezoeker aan de Tourstart het evenement gemiddeld 2,02 dagen bezocht. Het aantal (unieke) bezoekers kan derhalve worden geraamd op 370.000. Het programma in het weekend, met name de tijdrit op zaterdag, trok veruit het meeste bekijks. De ploegenpresentatie, het carnavaleske La Caravane d*Utrecht, de eerste etappe en de tweede etappe in Utrecht werden door respectievelijk 24, 25, 84 en 70 procent van de bezoekers bezocht. Ruim een vijfde (21%) van de bezoekers van de Tourstart bezocht in de maanden voorafgaand aan de Tourstart ook verschillende Utrecht2015-activiteiten (zoals VJ on Tour, expositie in het Spoorwegmuseum en Paracycling Leidsche Rijn).
Meeste buitenlandse bezoekers uit Duitsland en Belgi*
Onder de buitenlanders waren Duitsers en Belgen het sterkst vertegenwoordigd (respectievelijk 25% en 21% van de buitenlanders). Bijna een op de drie (31%) van de Tourstartbezoekers beoefende nooit de wielersport. De belangstelling voor Le Grand Depart overstijgt de interesse voor de sport als zodanig. Ruim een derde van de bezoekers (36%) kwam met vrienden en kennissen en bijna een derde (32%) met partner. Bij veertien procent van de gezelschappen waren ook kinderen aanwezig. Zestien procent kwam alleen. Een groep bestond uit gemiddeld 5,2 personen.
Economische impact ruim 25 miljoen euro
De totale economische impact van Le Grand Depart voor de gemeente Utrecht volgens de WESP-richtlijnen bedraagt EUR23.027.000. Daarvan is 10.466.000 miljoen euro toe te rekenen aan dagbezoekers, 8.378.000 aan verblijfstoeristen en het restant aan mensen die vanwege hun betrokkenheid bij de Tour de France in Utrecht waren. In dit bedrag zijn conform de WESP-richtlijnen de additionele bestedingen in de regio * EUR2.250.000 niet meegerekend. Inclusief deze aanvullende regionale bestedingen zou de economische impact op EUR25.277.000 uitkomen. De uitgevoerde media-analyse wijst uit dat de gegenereerde mediawaarde ruim 33,6 miljoen euro bedraagt. Een vergelijking met Rotterdam is om meerdere redenen lastig te maken. De berekening van de economische impact is met betrekking tot Utrecht strikter volgens de WESP-richtlijnen uitgevoerd. Bovendien zijn deze richtlijnen sinds 2010 aangescherpt. Op grond van enkele vergelijkbare componenten kan worden geconcludeerd dat de economische impact van de Tourstart in Utrecht groter lijkt dan de economische impact van de Tourstart in Rotterdam.
Buitenlanders besteden twee maal zo veel als Nederlanders
Bij de berekening van de economische impact van de Tourstart zijn alleen de bestedingen van bezoekers en betrokkenen meegenomen die anders niet naar Utrecht zouden zijn gekomen. De onderzoekers hebben alleen de bestedingen van zogenaamde additionele bezoekers meegerekend. De gemiddelde verblijfsduur van additionele bezoekers uit Nederland en buitenlanders was respectievelijk 1,6 en 2,2 dagen. Nederlanders besteedden gemiddeld 22,50 euro per dag, buitenlanders bijna het dubbele: 43,00 euro. 84 procent van de uitgaven van de Nederlanders betreft eten en drinken en tien procent merchandise. Ook buitenlanders gaven het meeste uit aan eten en drinken (63%), en ruim twee maal zoveel aan merchandise artikelen (21%). Ruim een derde van de Nederlanders (34%) verbleef langer in de gemeente Utrecht dan voor de Tourstart noodzakelijk was en die groep verbleef gemiddeld 1,8 dagen langer (bijvoorbeeld voor winkelen of restaurant- of familiebezoek).
Hoge waardering
De bezoekers van de Tourstart beoordeelden de Tourstart als totaal met een gemiddeld waarderingscijfer van 8,4 op een schaal van 1 tot 10, 44 procent van de bezoekers gaf een 9 of een 10. In vergelijking met eerdere, vergelijkbare evenementen ligt dit waarderingscijfer bijzonder hoog. De toeschouwers van de Tourstart in Rotterdam beoordeelden het evenement met
8,0, terwijl de aankomst van de tweede etappe van de Giro van 2010 in Utrecht werd beoordeeld met een 7,8 en de start van de Vuelta in Assen een 7,7 als waarderingscijfer kreeg. Vergeleken met 45 andere sportevenementen die in Nederland op vergelijkbare wijze zijn onderzocht, scoren alleen het WK Hockey 2014 in Den Haag (8,5) en de Europacup Skeeleren 2013 in Heerde (8,7) hoger.
Waardering loopt op gedurende evenement
Opvallend is dat de waardering door de bezoekers hoger werd naarmate Le Tour Utrecht voortduurde. Op 2, 3, 4 en 5 juli was het oordeel achtereenvolgens 8,0, 8,2, 8,3 en 8,7. De groep die aangaf vooraf te hebben uitgekeken naar de Tourstart waardeert het evenement met een 8,6 gemiddeld, maar ook de groep die stelt hier niet naar te hebben uitkeek, komt tot een waardering
(7,9) die dicht tegen de 8 aanligt. Bijna negen op de tien bezoekers verwacht dat de Tourstart zal bijdragen aan de promotie van de gemeente Utrecht als toeristische bestemming. Een kleine groep (2%) verwacht dat dat niet zo is. Acht op de tien bezoekers geeft aan trots te zijn op Utrecht omdat de Tour er is gestart. Onder de bezoekers van de Tourstart die in Utrecht woonachtig zijn,
ligt dit op 89%.
Ook bewoners positief
Een ruime meerderheid (65%) van de leden van het Bewonerspanel Utrecht met 4.701 leden heeft daadwerkelijk een bezoek gebracht aan de ploegenpresentatie, eerste of tweede etappe. Negen van de tien leden (89%) van het Bewonerspanel kijkt positief terug op de Tourstart. De panelleden blijken na de Tourstart positiever te zijn dan voordien over de bijdrage die de Tourstart levert aan de promotie van de stad Utrecht als toeristische bestemming.Ook stelt 79% in zekere of enige mate zich trots te voelen op Utrecht omdat de Tour de France in hun woonstad startte.
Feestelijke sfeer
Deelnemers en bezoekers hebben de Utrecht2015-activiteiten als feestelijk, energiek en prettig ervaren. Zo gaf 69% van de ondervraagden aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling *Ik vind het een feestelijke sfeer*. Met name de volwassenen waren enthousiast: 81% van de volwassenen vond dat er een feestelijke sfeer heerste tijdens de activiteiten. De deelnemers en bezoekers zijn gevraagd om drie woorden te noemen die spontaan opkwamen als ze Utrecht2015-activiteiten wilden beschrijven. De woorden *leuk*, *gezellig* en *fietsen* werden het vaakst benoemd. Maar ook *leerzaam*, *spannend*, *uitdagend*, *verkeer*, *origineel* en *bewegen*. Volwassenen toonden zich enthousiaster dan jeugdigen, vermoedelijk omdat de laatsten vaker in het kader van onderwijs (verplicht) aan deze activiteiten deelnamen.
Organisatie kwetsbaar
De onderzoekers loven de projectorganisatie die overigens wel risico*s heeft gelopen door sterk te leunen op een klein professioneel bureau aangevuld met vele vrijwilligers. De projectorganisatie Le Tour Utrecht heeft met een betrekkelijk beperkt budget niet alleen de Tourdagen zelf georganiseerd, maar ook gezorgd voor een groot aantal nevenactiviteiten en side-events. Dit is gelukt door de inzet van een selecte groep professionals en vele vrijwilligers en door te sturen op samenwerking met externe organisaties. Het resultaat mag een prestatie van formaat worden genoemd. Tegelijkertijd moet worden geconstateerd dat het strakke budget risico*s met zich heeft meegebracht, doordat de projectorganisatie op cruciale posities een enkele bezetting kende en in sterke mate afhankelijk was van een beperkt aantal managers en stafleden.
Blijvende samenwerking in de stad
Afgaande op de respondenten van de betrokken organisaties kan worden geconcludeerd dat Le Tour Utrecht een positief effect heeft gehad op de samenwerking tussen gemeente, bedrijfsleven, sportorganisaties, culturele instellingen en kennisinstellingen. In elk geval een aantal van deze samenwerkingsrelaties heeft een duurzaam karakter. Het succesvolle verloop van Le Grand Depart voedt de discussie of de gemeente Utrecht een dergelijk aansprekend topevenement vaker moet organiseren. Het beantwoorden van die vraag vraagt echter eerst en vooral om de ontwikkeling van een strategie en visie over de verdere groei en profilering van de stad.
Veel side-events
In totaal zijn 250 activiteiten uitgevoerd die in meer of mindere mate zijn ondersteund door Le Tour Utrecht. Deze activiteiten hebben allen het beeldmerk van Utrecht2015 gedragen. Naast deze Utrecht2015-activiteiten hebben nog tal van andere activiteiten in Utrecht plaatsgevonden in het licht van de Tour de France, maar die zijn in dit onderzoek niet meegenomen. Sommige activiteiten hebben gebruik gemaakt van financi*le ondersteuning van Le Tour Utrecht, andere activiteiten alleen van een communicatiepakket. De Utrecht2015-activiteiten dienden zich te richten op de vier thema*s die centraal stonden in het activatieprogramma: Cultuur, Sport, Kennis en Economie. Idealiter stonden er meerdere thema*s centraal in de activiteiten zodat er kruisbestuiving tussen de thema*s ontstond.
138.000 deelnemers aan events
In totaal hebben circa 138.000 mensen deelgenomen (doelstelling vooraf was 50.000) aan de diverse activiteiten en zijn er ongeveer 570.000 bezoekers geweest (doelstelling vooraf was 250.000). Daarnaast zijn bijna 7.500 vrijwilligers actief geweest in de organisatie en uitvoering van het activatieprogramma. De activiteiten werden gewaardeerd met een 8.2 op een schaal van 1 tot 10. Ook daarmee is de doelstelling die de gemeente vooraf had gesteld ruim gehaald.
Evenement heeft bijgedragen aan imago Utrecht
De relatie van de activiteiten van het activatieprogramma met de start van de Tour de France was voor de meeste respondenten helder. Zij zijn tevens van mening dat het Utrecht2015-programma heeft bijgedragen aan het imago van Utrecht en de promotie van sport en bewegen in de stad. Een meerderheid van de respondenten is het er mee eens dat Utrecht door de Tourstart meer als een fietsstad kan worden gezien.
Link: http://www.utrecht.nl/nieuws/artikel/de-tour-de-france-in-utrecht-een-groot-succes/