Toezicht vanuit gezond vertrouwen


Nieuwsbericht | 14-01-2016

Vandaag biedt minister Schippers van VWS het Werkplan 2016 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (hierna inspectie) aan de Tweede Kamer aan. Het werkplan beschrijft de activiteiten die de inspectie voor dit jaar gepland heeft, alsook de risicothema's waar de inspectie de meeste aandacht en
capaciteit aan besteedt. 2016 is het eerste jaar waarin de inspectie invulling geeft aan 'Gezond vertrouwen' het Meerjarenbeleidsplan van de inspectie voor de jaren 2016-2019.

Continu verbeteren

De inspectie vindt het belangrijk dat een zorginstelling investeert in continue verbetering van de zorgverlening en actief leert van incidenten. Zij vertrouwt er op dat de meeste instellingen gemotiveerd zijn om de best mogelijke zorg te leveren. De inspectie biedt zorgverleners op basis van
de resultaten van inspectieonderzoek ruimte om aan te tonen dat zij kunnen leren van incidenten en zichzelf voortdurend verbeteren. Als de kwaliteit en de veiligheid van de zorg niet gewaarborgd zijn en de zorgverlener slaagt er niet in dat te verbeteren, dan grijpt de inspectie in. De
inspectie houdt de balans tussen stimuleren van zorgverleners om zorg te verbeteren en het nemen van maatregelen goed in de gaten. Per situatie past de inspectie de meest effectieve maatregel toe.

Door de ogen van de burger

Het belang van de patient/client en zijn naasten staat meer dan ooit op de voorgrond. De inspectie kijkt in haar toezicht meer dan voorheen naar de communicatie tussen zorgverlener en zorgvrager, en of de geboden zorg wel aansluit op de leefwereld en het perspectief van de betrokken patient.
Daarbij kijkt de inspectie ook naar de samenwerking en de overdracht tussen de diverse zorgverleners die bij de zorg betrokken zijn.

Ook in het toezicht zelf krijgt de patient een grotere rol: met ingang van 2016 zal de inspectie starten met het inzetten van patienten, familie en mantelzorger als ervaringsdeskundigen bij inspectiebezoeken. De ervaringen van de patient zijn van groot belang bij het oordeel van de inspectie.
Zo gebruikt de inspectie een methode waar de inspecteur tijdens een bezoek de patient observeert en/of worden er gesprekken met mantelzorgers of clientenraden gevoerd. De inspectie volgt ook in de (sociale) media welke ervaring/verwachting de burger heeft ten aanzien van de kwaliteit en
veiligheid van de zorg. Daarnaast communiceert de inspectie open, toegankelijk en begrijpelijk met de Nederlandse burger.

De vijf prioriteiten van 2016

De inspectie selecteert de belangrijke risico's van kwaliteit en veiligheid van de zorg en richt daar met name haar toezicht op. In 2016 gaat het om: effecten van de veranderingen in de zorg, bestuurlijke verantwoordelijkheid (governance), medicatieveiligheid, verpleegzorg en disfunctionerende
beroepsbeoefenaren.

Meer informatie

* IGZ Werkplan 2016 14-01-2016 | PDF-document, 4830 kB
* IGZ Meerjarenbeleidsplan 2016-2019 14-01-2016 | PDF-document, 1041 kB