Ieder(in) - Nieuws -Regelen van zorg kost zeeen van tijd
13 jan 2016
Regelen van zorg kost zeeen van tijd
Roos en Cynthia
Mensen die zorg en ondersteuning ontvangen, zijn soms meer tijd kwijt aan het regelen daarvan, dan de uren die ze ondersteuning krijgen. Onderzoek van de Ieder(in), NPCF, LPGGz en Per Saldo en persoonlijke videoboodschappen van 'Wij staan op' laten duidelijk zien dat de regeldruk nog steeds enorm hoog is, soms zelfs schrijnend.
Zeven van de tien mensen zijn per week minstens een uur kwijt aan al het geregel. Bijna vier op elke tien zijn wekelijks zelfs twee uur of meer kwijt aan administratieve rompslomp. Mensen met een persoonsgebonden budget geven aan gemiddeld twee tot vier uur per week kwijt te zijn aan administratie. En er zijn zelfs mensen die acht uur per week besteden aan het regelen van zorg en ondersteuning. Dat blijkt uit een onderzoek van Patientenfederatie NPCF, samen met het Landelijk Platform GGz, Ieder(in) en Per Saldo.
Persoonlijke videoboodschappen
De Tweede Kamer praat vandaag over de administratieve lastendruk voor mensen met zorg. Directeur Dianda Veldman van Patientenfederatie NPCF heeft een boodschap voor de Kamer: "Dit is een onthutsend rapport. Mensen zouden niet telkens weer opnieuw hun verhaal moeten hoeven doen om zorg te krijgen."
Illya Soffer, directeur van Ieder(in): "Juist voor mensen die op alle terreinen van het leven zorg en ondersteuning nodig hebben, is de regeldruk enorm. De persoonlijke videoboodschappen van Corinne, Cynthia, Roos en Wil van Wij Staan Op laten dat heel duidelijk zien!"
* Corinne, moeder van volwassen dochter met verstandelijke beperking: Je moet binnen 2 weken reageren, het zorgkantoor reageert pas na 6 weken"
* Cynthia, student, vanaf haar geboorte spastisch: "Na drie maanden wachten kreeg ik waar ik om vroeg."
* Roos: "Instanties denken voor mij, want ze denken het te weten."
* Wil: "Je pleegt tientallen telefoontjes zonder verder te komen."
Overal
Het gaat eigenlijk overal stroef, zo blijkt uit de 2.434 reacties, die in november binnenstroomden. In de jeugdzorg zegt 76 procent van de mensen die reageren dat ze moeilijkheden hebben. Van de mensen die begeleid wonen ervaart 66 procent administratief gedoe en van mensen die tijdelijk in een instelling verblijven 67 procent. Aanvragen van een hulpmiddel en vervoer is ook al niet eenvoudig. Hier zegt 58 procent van de mensen last te hebben van teveel regeltjes.
In het onderzoek geven mensen aan hoe lastig het is om de zorg te krijgen die ze nodig hebben. "Het grote probleem is dat alles telkens weer opnieuw moet." Een ander: "Het bekende van het kastje naar de muur sturen." 29 procent van de deelnemers vraagt bij het aanvragen om hulp van anderen.
Mensen die ziek zijn of een beperking hebben, geven aan dat ook het regelen van huisvesting, werk en inkomen, onderwijs en verzekeringen lastig is en gepaard gaat met veel administratieve rompslomp.
Kamer onder indruk van videoboodschap over regeldruk
Compilatie van de persoonlijke videoboodschappen
Download hieronder het rapport en de factsheet Regeldruk
Zie het origineel.