Online snoepspelletjes wakkeren snoeplust kinderen aan (Promotie)

woensdag 13 januari 2016

Tijd vanaf 16:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen

Promovendus de heer MSc. F. Folkvord

Promotor(es) prof. dr. M.A. Buijzen

Subtitel Children's Reactivity to Embedded Food Cues in Advergames

Beschrijving

Het effect van een online voedselreclame op het eetgedrag van kinderen werd bij meer dan duizend kinderen getest voor het proefschrift van Frans Folkvord. Folkvord vond dat kinderen die een online spelletje speelden waarin een voedselreclame zat verwerkt veel meer snoep aten dan kinderen die een online spelletje speelden waarin een speelgoedreclame zat verwerkt. Daarnaast bleek dat kinderen die na het spelen van de voedselreclame meer appels aten twee jaar later een lager BMI hadden. Folkvord vond verder dat impulsieve kinderen, en kinderen die meer aandacht hadden voor de voedselreclameboodschap, sterker beinvloed werden door de voedselreclame. Ook liet Folkvord zien dat een korte taak die onbewust eetgedrag probeerde af te remmen effectief was onder kinderen. Tenslotte toont Folkvord aan dat voedselreclames een sterke invloed hebben op het eten van ongezond voedsel bij kinderen en pleit hij voor strengere wetgeving voor voedselmarketing die gericht is op jonge kinderen.

Biografie

Frans Folkvord (Kristiansand, Noorwegen, 1986) studeerde psychologie in Nijmegen en deed daarbij een Research Master "Social and Cultural Science". Zijn promotieonderzoek vond deels aan de Universiteit van Amsterdam, deels aan de Radboud Universiteit plaats. In 2014 en 2015 leverde Folkvord een belangrijke bijdrage aan een rapport over het effect van marketing op sociale media, online spelletjes en mobiele applicaties voor de Europese Commissie. Momenteel werkt hij als onderzoeker en docent bij het Behavioural Science Institute aan de Radboud Universiteit en als wetenschappelijk medewerker bij de Universiteit van Catalonie, Barcelona, Spanje. Ook werkt hij als sportpsycholoog.