Eindhoven en Duesseldorf willen snelle treinverbinding tussen steden


Publicatiedatum: 13 januari 2016
13 januari 2016

Oproep aan regering voor het realiseren van een rechtstreekse intercityverbinding vanaf Den Haag/Rotterdam, via Eindhoven naar Duesseldorf.

De burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Duesseldorf hebben vandaag in een gezamenlijke oproep aan de Nederlandse en Duitse regering gevraagd om concrete stappen te zetten voor het realiseren van een snelle rechtstreekse intercityverbinding van HSL kwaliteit. Die zou
moeten lopen vanaf Den Haag/Rotterdam, via Eindhoven naar Duesseldorf. Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te
kunnen concurreren. Maar de spoorverbinding tussen beide steden blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is.

* Kaart HSL-verbinding filetypepdf 125 Kb

De totale Nederlandse export naar Duitsland bedraagt 105 miljard euro, andersom is dat 63 miljard euro (cijfers 2013). Zo'n 40% van de Nederlandse omzet gaat naar Nordrhein-Westfalen, op zijn
beurt komt zo'n 30% van de totale Duitse export uit die deelstaat. Een groot deel van de Nederlandse export komt uit het Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Het gaat dan om hightech, tuinbouw en havengerelateerde goederen.

Volgens burgemeester Rob van Gijzel is de verbinding Eindhoven Duesseldorf meer dan een verbinding tussen twee steden: "Vanuit Nederlands perspectief wordt de technologische hotspot Eindhoven verbonden met het Duitse HSL/ICE netwerk."

Nederlandse en Duitse steden willen samen de concurrentie aan met metropolen in en buiten Europa. Per spoor zijn de Nederlandse en Duitse steden onderling slecht verbonden, dat gaat vooral om de
huidige spoorverbinding tussen de Nederlandse steden Den Haag, Rotterdam, Eindhoven met Duesseldorf, hoofdstad van Nordrhein-Westfalen. Vanuit internationale concurrentiekracht is het volgens burgemeester Thomas Geisel van groot belang om te investeren in het versterken van hun onderlinge
connectiviteit: "Nu is er alleen een 1-uursverbinding vanuit Duitsland met een regionale trein, die in Venlo terugkeert, waardoor reizigers moeten overstappen. Een adequate snelle verbinding tussen onze metropoolregio's is er niet. Met het oog op onze concurrentiepositie is een hoogwaardige
verbinding
noodzakelijk."

Met het realiseren van een snelle rechtstreekse intercityverbinding worden de economische centra Duesseldorf, Eindhoven en Rotterdam met elkaar verbonden, wat een stimulans geeft aan de handelsbetrekkingen en de arbeidsmarkt. Ook de bestuurlijke centra Den Haag en Duesseldorf, worden er mee
verbonden. Daarnaast geldt Nordrhein-Westfalen als toegangspoort voor de steden in Midden- en Zuid-Duitsland, zoals Stuttgart en Muenchen, thuisbasis van de Duitse Smart Industry. Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven: "De realisatie van een snelle, rechtstreekse spoorverbinding
geeft een impuls aan de verdere groei van het onderlinge economisch verkeer en is daarmee van nationaal, Duits en Nederlands, belang. Voor de hightech-sector is vooral Midden- en Zuid-Duitsland het hart van de Smart Industry in Duitsland. Binnen Nederland zijn dat de metropoolregio's Brainport
Eindhoven en Rotterdam. Maar het gaat straks niet alleen om hightech: veel sectoren zoals agrofood, maritiem, logistiek, medisch, worden in snel tempo `smart'. In al die sectoren zijn wij sterk, het gaat dus om onze concurrentiekracht. Dat die twee economische grootmachten in de wereld niet
fatsoenlijk per spoor zijn verbonden, is eigenlijk niet uit te leggen."

Volgens beide burgemeesters moeten hun beider regeringen inzien dat de economisch zo verbonden steden in feite een groot netwerk vormen waarmee de bestaande connectiviteit per spoor geen tred
heeft gehouden. Deze omissie moet volgens Van Gijzel en Geisel hoog op de agenda bij de komende topontmoeting van de Nederlandse en Duitse regering.