Het belang van clientondersteuning


Gepubliceerd op: 13 januari 2016

De gemeenten Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht hebben onlangs een visie clientondersteuning opgesteld. Eind 2016 willen zij een dekkend netwerk aan professionele en informele clientondersteuners hebben, dat mensen begeleidt naar de juiste kanalen.

Clientondersteuning is sinds 2015 een wettelijke taak van gemeenten. Uit inventarisatie blijkt dat er op de Brabantse Wal verschillende organisaties, professionals en vrijwilligers actief zijn als clientondersteuner. De hulp die zij bieden is veelal gericht op een bepaalde doelgroep of een
deelgebied van de zorg.

Integraal en bereikbaar

De gemeenten willen dat iedereen die daar behoefte aan heeft, gebruik kan maken van clientondersteuning; kosteloos. Clientondersteuners geven informatie, advies en algemene ondersteuning. Zij hebben vooral de taak om te faciliteren en mensen naar de juiste kanalen te leiden; of het nu gaat om
maatschappelijke ondersteuning, zorg, onderwijs, wonen, zorg en welzijn en/of werk en inkomen.

Eind 2016 willen de drie gemeenten een dekkend netwerk van professionele organisaties en informele clientondersteuners hebben, zodat alle doelgroepen er gebruik van kunnen maken en integrale hulp kunnen krijgen.