`Stop kindermarketing ongezond eten'

TV | di 12 jan 2016

Verslag Maaike Kempes

Redactie Rianne van Vuren

Snoepreclames vermomd als iets anders. Naast normale advertenties krijgen kinderen tegenwoordig ook op andere manieren boodschappen voor ongezond eten voorgeschoteld. En dat moet stoppen vinden consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, dietisten en kinderartsen.

Vandaag doen zij een oproep aan de nieuwe bandleden van K3: het populaire merk moet kinderen niet langer verleiden ongezond te eten. De naam van de groep is behalve op allerlei speelgoed ook te vinden op voedingsproducten zoals hagelslag, chips, koekjes en snoep. Bart Combee van de consumentenbond: `Wij vragen de nieuwe leden van K3 het goede voorbeeld te geven en kinderen juist te stimuleren een gezond voedingspatroon aan te leren.'

Online games

Maar ook zitten de snoepreclames verwerkt in allerlei online games, die erg populair zijn onder basisschoolkinderen. En die reclames zijn erg effectief blijkt vandaag uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen: kinderen die een spelletje spelen waarin een snoepmerk zat verwerkt, snoepten tot 55 procent meer.

Reclamemakers gebruiken de online games, omdat online advertenties tegenwoordig omzeild kunnen worden met een adblocker. Maar het probleem is volgens de onderzoekers dat de kinderen in games niet doorhebben dat het om reclame gaat, terwijl ze bij een normale reclame wel snappen dat ze beinvloed worden. Zo'n tweederde van de basisschoolkinderen zou wekelijks dit soort online games spelen, volgens het onderzoek. De onderzoekers adviseren de Europese Commissie nu te zorgen dat merkuitingen niet meer in de online games gebruikt mogen worden. Maar gaat zo'n verbod werken?

In EenVandaag een gesprek met Bart Combee van de Consumentenbond en met onderzoeker Frans Folkvord. Ook gaan we langs bij de basisschool in Roermond waar het onderzoek van de Radboud Universiteit werd uitgevoerd. Hoe denken de kinderen over snoepreclames?