Een op de vier kinderen in conflictgebieden gaat niet naar school


12 januari 2016, New York/Den Haag

In 22 conflictlanden gaan bijna 24 miljoen kinderen uit crisisgebieden niet naar school. Bijna een op de vier van 109,2 miljoen kinderen uit conflictgebieden in de schoolgaande leeftijd - doorgaans tussen de zes en vijftien jaar oud - heeft geen toegang tot onderwijs.

Zuid-Soedan is het land met de hoogste percentages kinderen die niet naar school gaan. Meer dan de helft (51 procent) van alle kinderen in de leeftijd voor basis- en vervolgonderwijs heeft geen toegang tot onderwijs. Niger staat op nummer twee met 47 procent van de kinderen die niet naar
school gaan, gevolgd door Sudan met 41 procent en Afghanistan met 40 procent.

"Kinderen in door conflict getroffen landen hebben hun huizen, familieleden, vrienden, veiligheid en routine verloren. Nu ze niet in staat zijn om basis lees- en schrijfvaardigheden te leren, lopen ze het risico hun toekomst te verliezen," zegt Jo Bourne, hoofd onderwijs van UNICEF. "Ze missen
bovendien de kans om bij te dragen aan hun economieen en samenlevingen als ze volwassen zijn."

In landen die getroffen zijn door conflicten is het verzamelen van gegeven over kinderen extreem lastig en daarom blijkt uit deze cijfers onvoldoende de breedte en diepte van deze uitdaging.

Verloren generatie

UNICEF vreest dat, tenzij onderwijs aan kinderen in noodsituaties prioriteit krijgt, een generatie kinderen zal ogroeien zonder de vaardigheden die ze nodig hebben om bij te dragen aan hun landen en economieen. Hierdoor zal de toch al wanhopige situatie voor miljoenen kinderen en hun families
verergeren. Onderwijs blijft een van de minst gefinancierde sectoren in humanitaire oproepen. In Uganda, waar UNICEF hulp verstrekt aan Zuid-Soedanese vluchtelingen, heeft onderwijs een financieringstekort van 89 procent.

"School rust kinderen uit met kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om hun gemeenschappen te herbouwen nadat het conflict voorbij is. Op korte termijn biedt het hen de stabiliteit en structuur die nodig is om om te gaan met de trauma's die ze hebben opgelopen," vervolgt Jo Bourne.
"Scholen kunnen kinderen ook beschermen tegen trauma's en fysieke gevaren om hen heen. Als kinderen niet naar school gaan, lopen ze een verhoogd risico op misbruik, uitbuiting en rekrutering in gewapende groeperingen."
Tijdens periodes van instabiliteit en geweld, zijn scholen meer dan alleen een plek om te leren. UNICEF werkt aan een veilige omgeving waar kinderen kunnen leren en spelen om weer een normaal leven op te bouwen.

Ondanks deze inspanningen hebben veiligheidsbeperkingen en financiele tekorten invloed op de beschikbaarheid van onderwijs en de verspreiding van leermiddelen in conflictsituaties.