Dekker: `Leraren, stop met overbodige administratie'
Leerkrachten die zaken moeten administreren waarvan ze denken dat het de leerlingen in het basisonderwijs niet helpt, zouden daarmee moeten stoppen. Dat zei staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs gisterenavond in het KRO-programma De Monitor. `Als het niet helpt, zou ik echt scholen willen adviseren doe het niet', aldus Dekker. Hij steunt leraren die administratieverplichtingen achterwege laten, als ze kunnen uitleggen dat het geen bijdrage levert aan goed onderwijs.
Het tv-programma liet DUO Onderwijsonderzoek een enquete houden onder bijna negenhonderd leerkrachten. Daaruit bleek dat 56 procent van de ondervraagde docenten de werkdruk in 2015 onacceptabel vond. De werkdruk wordt onder meer veroorzaakt door het aantal zorgleerlingen, veel administratie die niet met de prestaties van leerlingen zelf te maken heeft en het schrijven van handelingsplannen. In 2012 vond 41 procent van de leraren de werkdruk nog te hoog.
Dekker vindt dat de cijfers laten zien dat er roofbouw wordt gepleegd op docenten. Extra geld is volgens hem niet altijd de oplossing. Op de scholen zelf moet er ook ingegrepen worden. `Leraren moeten zeggen: ik pik dit niet langer', aldus de staatssecretaris. Hij herhaalde dat het een hardnekkig probleem is dat veel docenten denken dat administratie verplicht is, terwijl dat niet zo is.