Universitaire lerarenopleidingen vernieuwd
Meer tijd voor de lespraktijk en geen tweede scriptie meer. De universitaire lerarenopleidingen gaan flink vernieuwen. Onderwijsminister Bussemaker stemt in met de voorstellen die de Verenging van Universiteiten (VSNU) eerder deed. "Het zorgt voor een betere balans in de lerarenopleidingen", zegt VSNU-woordvoerder Simone de Bruijn.
De nieuwe maatregelen moeten ervoor zorgen dat de lerarenopleidingen aantrekkelijker worden. "Studenten die een bachelor hebben gehaald in een bepaald vak kunnen direct daarna een tweejarige educatieve masteropleiding volgen", zegt De Bruijn. Zij hoeven dus niet twee keer een master te halen: een voor het vak en een voor de lerarenopleiding. Ze krijgen een masterdiploma en schrijven een scriptie.
Meer praktijk
Hierdoor komt er meer tijd vrij voor de voorbereiding op het beroep zelf, bijvoorbeeld voor didactiek. Dat misten studenten nu vaak in de universitaire lerarenopleidingen, zo bleek onder meer uit de Nationale Studenten Enquete.
Momenteel bieden vijf universiteiten de nieuwe route al aan, zoals de Universiteit van Utrecht en Groningen. Vanaf volgend studiejaar moet de tweejarige master `de hoofdroute' worden voor universitaire studenten die leraar willen worden.
Ook mogen universiteiten van Bussemaker experimenteren met een postgraduate lerarenopleiding van een jaar voor bijvoorbeeld zij-instromers of afgestudeerden die al een master hebben gehaald en alsnog leraar willen worden. Zij hoeven ook geen masterscriptie meer te schrijven en kunnen de 60 studiepunten verspreid over een langere periode halen. Verschillende universiteiten hebben interesse in de proef.
Meer academici
Bussemaker is blij met de vernieuwingen. `Het zijn belangrijke stappen om de maatschappelijk breed gedragen ambitie te realiseren dat in het voortgezet onderwijs meer goed opgeleide academische masters als leraar worden aangesteld', schrijft ze in een brief aan de Kamer. Ook de VSNU wil dat het aantal academici voor de klas toeneemt. Dat is goed voor de onderwijskwaliteit, maar ook voor de aansluiting met de universiteiten zelf. Door deze aanpassingen moeten er meer studenten op de universitaire lerarenopleidingen af komen.