Reizigers verwelkomen sociale dialoog bij het spoor


maandag, 11 januari 2016 17:00

Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be stellen opgelucht vast dat directie van de spoorgroep en de spoorbonden weer aan tafel gaan zitten op dinsdag 12 januari. Ze hopen dat onderhandelingen kunnen voorkomen dat het tot een nieuwe staking komt, waarvan alweer de reizigers het
slachtoffer zijn. " We zijn ervan overtuigd dat een oplossing kan gevonden worden mits beide partijen water in de wijn doen."

Een langetermijnvisie is nodig

De tegenstelling tussen de klimaatakkoorden in Parijs en het beleid van de federale regering is frappant. Hoewel performante spoorwegen nodig zijn voor een duurzamere mobiliteit, houden de politieke verantwoordelijken vast aan een drastische vermindering van de dotatie aan de spoorwegen: 3
miljard euro minder tegen 2019, waarvan een derde onder de voorgaande regering.

"De spoorwegen hebben nood aan een langetermijnvisie die verder reikt dan de huidige legislatuur. Regeringen komen en gaan, maar de reizigers blijven en hebben recht op een voluntaristisch spoorbeleid op lange termijn. Als we vaststellen dat de overheid zonder verpinken 9 miljard vrijmaakt
voor straaljagers, is dit gebrek aan spoorbeleid des te pijnlijker", stellen Jan Vanseveren en Gianni Tabbone, woordvoerders van TreinTramBus en Navetteurs.be. "Ook aan de 4 miljard subsidies per jaar aan bedrijfswagens wordt niet geraakt."

Water in de wijn doen om de toekomst veilig te stellen

De reizigersverenigingen willen zich niet mengen in het sociaal conflict tussen bonden en directie, maar stellen wel dat het mogelijk moet zijn om tot een akkoord te komen, mits beide partijen bereid zijn om toegevingen te doen.

Een efficientere inzet van het personeel moet mogelijk zijn zonder daarbij de werkgelegenheid aan te tasten. We denken daarbij aan regionale treinen met eenmansbediening, polyvalente inzet van de medewerkers, een betere benuttingsgraad van het rollend materieel. Door die betere kostendekking
kunnen landelijke lijnen gered worden.

Met de alsmaar langere files zijn ook investeringen in het aanbod rond de grote steden essentieel. Dat geeft bijkomende werkgelegenheid in rijdend en onderhoudspersoneel. De NMBS kan dit niet alleen beslissen, ook de politiek is aan zet: zij kan en moet beslissen om de hoge vergoeding voor het
gebruik van de sporen - de zogenaamde rijpadkosten - naar beneden te halen.

De reizigers zijn het voornaamste slachtoffer van de stakingen

Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be benadrukken eens te meer dat de stakingsgolf vooral de reizigers treft. Voor wie geen alternatief heeft, kan elke stakingsdag een verplichte verlofdag betekenen. Het grote aantal stakingen hypothekeert bovendien de kansen van het spoor om uit
te groeien het duurzaam vervoermiddel van de toekomst.

Share/Save/Bookmark