Reglementaire UCI wijzigingen per 1 januari 2016
Reglementaire UCI wijzigingen per 1 januari 2016
Geplaatst op 11 januari 2016
Naast de nationale reglementaire wijzigingen welke allen zijn gepubliceerd in de Jaarlijkse Besluiten 2016 heeft ook de UCI een veelvoud van wijzigingen per 1 januari 2016 doorgevoerd. Hierna worden de belangrijkste wijzigingen verder uitgelicht.
Perspublicatie betreffende schijfremmen
De UCI heeft op 3 november een persbericht doen uitgaan met de mededeling dat de proef met schijfremmen in wegwedstrijden zal worden gecontinueerd en uitgebreid tot de volgende teams:
UCI WorldTeams
UCI Professional Continental Teams
UCI Continental Teams
UCI Women's Teams.
Tot nu toe is geen reglementaire onderbouwing gegeven. Dit impliceert dat voor alle renners van andere teams (b.v. clubploegen en/of individueel) schijfremmen (nog) niet zijn toegestaan. Omdat het een UCI proef betreft is deze proef ook uitsluitend van toepassing in wegwedstrijden op de
internationale kalender die (mogelijk) nog bepaald worden door de UCI.
Verder is aangekondigd dat mogelijk bij het slagen van de proef in 2017 een definitief besluit zal volgen voor het pertinent gebruik van de schrijfremmen tijdens wegwedstrijden. Vooralsnog zijn omtrent de schijfremmen (behoudens het toegestane gebruik bij veldritten) geen reglementaire
wijzigingen doorgevoerd.
o Een aantal technische zaken betreffende de fiets zijn per 1 januari 2016 door de UCI reglementair doorgevoerd. Hierna enige uitleg.
Het zadel
Het vlak dat door de hoogste punten aan de voorzijde en achterzijde van het zadel loopt mag een horizontale hoek hebben van maximaal negen graden.
De lengte van het zadel bedraagt minimaal 24 cm en maximaal 30 cm. Er is een tolerantie
van 5 mm toegestaan.
Zie voor alle details Titel 1, artikel 1.3.014
De wielen
Het traditionele wiel met 16 spaken is uit het reglement verdwenen. In de praktijk betekent dit dat de wielen (ook bij de jeugd) nu minimaal 12 spaken dienen te hebben.
Voor tijdritten blijven de reeds bekende uitzonderingen van kracht.
Bij baanwedstrijden mogen dichte wielen (ook het voorwiel) in alle onderdelen gebruikt worden.
De velghoogte is (nog) niet gereglementeerd, maar zal t.z.t. naar verwachting op maximaal 6,5 cm worden gebracht. Wel is de passage van maximaal 2,5 cm als remgedeelte op de velg uit het reglement weggehaald.
Zie voor alle details Titel 1, artikel 1.3.018
Camera's
Camera's mogen onbeperkt op de fiets gemonteerd worden.
Er zitten echter wel enkele voorwaarden aan:
- Het systeem om de apparatuur te installeren moet worden ontworpen voor gebruik op fietsen en doet geen afbreuk aan de certificering van een item van de fiets.
- Het systeem om de apparatuur te installeren mag niet verwijderd kunnen worden tijdens de wedstrijd en dient te worden geplaatst als niet-verwijderbaar.
- De renner mag zelf geen directe toegang hebben tot de beelden of informatie over andere renners kunnen verzamelen of doorgegeven. Het beheer dient op aftand te worden geregeld.
- De UCI en/of KNWU zijn niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen die voortvloeien uit de installatie en het gebruik van de technologie aan de fiets van licentiehouders, noch voor eventuele gebreken of de niet-naleving van de voorwaarden.
Voor de MTB (Titel 4, art. 4.3.014) en BMX (Titel 6, art. 6.1.060) gelden andere voorwaarden.
Zie voor alle details Titel 1, artikel1.3.024 ter.
Communicatie (oortjes)
Het gebruik van radio verbinding of andere vorm van communicatie met de renners, evenzo het bezit van om het even welk materiaal dat op deze wijze kan worden gebruikt, gedurende een wedstrijd is verboden met uitzondering van:
A. Elite mannen: UCI WorldTour, HC klasse HC en klasse 1 wedstrijden.
B. Elite vrouwen: UCI Vrouwen WorldTour en klasse 1 wedstrijden.
C. Tijdritten
Dit impliceert dat in alle andere (inter)nationale wedstrijden het communicatiesysteem (z.g. oortjes) niet is toegestaan.
Zie voor alle details Titel 2, artikel 2.2.024.
Spoorwegovergangen
Per 1 januari 2016 is door de UCI (dus ook KNWU) expliciet aangegeven hoe te handelen bij gesloten spoorweg overgangen. Verder worden ook de te nemen maatregelen duidelijk beschreven. In het kort:
> Het is ten strengste verboden een gesloten spoorwegovergang, ook wanneer het waarschuwingssignaal door middel van hoor en/of zichtbare signalen in werking is, over te steken.
> Renners die zich niet aan dit voorschrift houden door de commissarissen uit de wedstrijd(en) worden genomen.
De volgende regels zullen worden toegepast:
1. Een of meerdere ontsnapte renners zijn bij een overweg opgehouden en de slagbomen worden geopend voor de achtervolgers arriveren. Er dient niets te worden ondernomen en de gesloten overweg wordt beschouwd als een wedstrijdincident.
2. Een of meerdere ontsnapte renners met een voorsprong van meer dan 30" worden opgehouden voor een gesloten overweg en de achtervolgers komen bij de ontsnapte renner(s) aan de gesloten overweg. In dit geval wordt de wedstrijd geneutraliseerd en wordt een nieuwe start gegeven met dezelfde
tussentijden na eerst de voertuigen die in de wedstrijd voorop rijden te hebben laten vertrekken. Indien de voorsprong minder dan 30" bedraagt, wordt de gesloten overweg als een wedstrijdincident beschouwd.
3. Indien een of meerdere renners met een voorsprong de overweg oversteken voordat hij gesloten wordt en de achtervolgers door de gesloten overweg worden opgehouden, dient er niets te worden ondernomen en wordt de gesloten overweg beschouwd als een wedstrijdincident.
4. Als een groep van renners is verdeeld in twee groepen na de afsluiting van een spoorwegovergang, zal de eerste groep worden vertraagd of gestopt zodat de vertraagde renners terug kunnen keren naar de eerste groep.
5. Elke uitzonderlijke situatie (overweg abnormaal lang gesloten enz.) zal worden beoordeeld door de wedstrijdcommissarissen en zij kunnen gepaste maatregelen nemen.
Zie voor alle details Titel 2, de artikelen2.3.034 & 2.3.035
Alle voorgaande genoemde artikelen zijn in uitgebreide vorm terug te vinden op deze plek op de KNWU site