Grootste composiet sluisdeuren ter wereld in Wilhelminakanaal
9 januari 2016
Vandaag zijn de grootste kunststof-composietdeuren ter wereld geplaatst in de nieuwe sluis III van het Wilhelminakanaal in Tilburg. Niet eerder werden sluisdeuren van composiet van deze afmetingen (6,2 bij 12,5 meter) geplaatst.
De puntdeuren kunnen een verschil in waterstand van maar liefst 7,90 meter keren. Heijmans verbreedt samen met Boskalis het Wilhelminakanaal in opdracht van Rijkswaterstaat.
IMG_6946.JPG
De sluisdeuren hebben een afmeting van 6,2 bij 12,5 meter en wegen 32.000 kg per stuk.
Langere levensduur
Composiet is een vezelsterke kunststof, die sterk, licht en onderhoudsarm is. Een belangrijk duurzaam voordeel is dat de sluisdeuren een twee- tot driemaal langere levensduur hebben dan conventionele deuren van hout of staal, omdat composiet niet vergaat. Daarnaast is er veel minder slijtage
op de draaipunten van de deuren, doordat de deuren een zelfde soortelijk gewicht hebben als water.
Waterinnovatieprijs
In 2014 hebben de composiet sluisdeuren de Waterinnovatieprijs gewonnen. De Unie van Waterschappen (initiator van deze prijs) noemde de composietdeuren een `krachtige en doelmatige innovatie'. Het juryrapport roemde daarbij de hoge kwaliteit van het product, dat daarnaast duurzaam is en
kostenbewust. Bovendien hebben de composietdeuren volgens het rapport als voordeel dat het op brede schaal kan worden toegepast. `Door de grootte en de daarmee gepaard gaande kennisopbouw, heeft het potentie voor export.'
IMG_6949.JPG
Samenwerking
De keuze voor composiet voor de sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van de provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat, Heijmans en Boskalis. De sluisdeuren zijn geproduceerd door het Nederlandse bedrijf FiberCore Europe, constructiebedrijf Hillebrand zorgt voor de montage. In oktober vorig
jaar werden in sluis III al de kleinere sluisdeuren geplaatst van 5 meter bij 6,2 meter.
De hijsklus van de grootste composiet sluisdeur ter wereld in actie! #wilhelminakanaal pic.twitter.com/qETALuSm3F
-- Heijmans (@heijmansnl) January 9, 2016
Verbreding Wilhelminakanaal
Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden huidige sluizen II en III vervangen door een nieuwe sluis, nieuwe damwanden geplaatst en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar schepen kunnen keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen met
gemeente Tilburg, provincie Noord-Brabant en Heijmans/Boskalis aan een beter bevaarbaar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) sneller door het Wilhelminakanaal in
Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO_2 en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen.
Meer informatie
Rik Hammer
Communicatiemanager
* rhammer@heijmans.nl
* @Hammerre78
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 295 748 01
* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
1 keer gedeeld
* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
Sluiten
Het beste van Heijmans
Ieder kwartaal onze meest spraakmakende tips, projectreportages en interviews in je mailbox!
Abonneer je
Voornaam _____________________
Achternaam _____________________
E-mailadres _____________________
Abonneer je
Meer Heijmans
Heijmans neemt voor een derde deel aan de bouw en is betrokken bij de onderhoudsperiode
Nieuws
Heijmans in PPS-project Beatrixsluis en verbreding Lekkanaal
17 november 2015
Bekijk dit bericht
De sluisdeuren zijn 5 meter hoog en 6,50 meter breed
Nieuws
Eerste composiet sluisdeuren in Wilhelminakanaal Tilburg
12 oktober 2015
Bekijk dit bericht
Feest der specialismen
Project
Sluizen Sambeek en Belfeld
Feest der specialismen
Bekijk dit project
Nieuwe sluis voor grotere schepen
Project
Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwe sluis voor grotere schepen
Bekijk dit project