Succesvolle innovaties stellen consument centraal
Gepubliceerd op: 8 januari 2016 | Gewijzigd op: 8 januari 2016
Om de energiedoelen voor 2020 en 2023 te halen zijn duurzame innovaties hard nodig. Maar hoe slim ze ook zijn, de uitvoering gaat lang niet snel genoeg. Nieuw onderzoek beschrijft de oorzaken en oplossingen. Conclusie: kijk wat consumenten echt willen.
Het succes van energie-innovaties hangt sterk af van sociale factoren. Omarmen consumenten en ondernemers de nieuwe technologieen wel? Het ministerie van Economische Zaken vraagt aandacht voor acceptatie van energie-innovaties. Daarom steunt RVO.nl in opdracht van ministerie van Economische Zaken onderzoek naar sociale innovatie.
Zoek de x-factor
Een van die onderzoeken komt van Niels Goetz. In 'Verleid de consument' (download) constateert hij dat veel uitvindingen de x-factor missen. Goetz: Productontwikkelaars moeten appelleren aan de behoeften van ons oerbrein, dat waakt over voedsel, veiligheid en voortplanting. Inbraakwerend dubbelglas, gezonde ventilatie en een thermostaat die rook meldt, bijvoorbeeld. En maak de innovaties zo mooi dat mensen er hebberig van worden.'
Maak het makkelijk
Marketingpsycholoog Peter Paul van Kempen onderzocht in opdracht van RVO.nl de kansen en mogelijkheden van het verduurzamen van kantoren (download). Motivatie, gemak en een trigger zijn belangrijk, stelt hij. Als er een trigger is, bijvoorbeeld de herinrichting van een pand, dan moeten overheid en aanbieders partijen motiveren. En ze moeten het verduurzamen vergemakkelijken door voldoende deskundigheid en samenwerking te bieden en successen te delen.
Heb oog voor verschillende doelgroepen
Motivaction deed voor RVO.nl onderzoek naar de rol van de burger. 78 procent van de Nederlandse bevolking vindt dat het opwekken van energie duurzamer moet, zo blijkt. Maar vervolgens zijn de verschillen groot. De publicatie 'Burgers komen in beweging voor energie' (download) biedt handvatten voor techniekontwikkelaars, beleidsmakers en andere geinteresseerden om innovaties optimaal af te stemmen op de diverse segmenten onder de Nederlandse burgers.
Meer weten?
Lees meer over sociale innovatie en het programma Samenwerken Topsector Energie en Maatschappij (STEM) van de Topsector Energie.