LUMC in actie voor jongeren met kanker
LUMC in actie voor jongeren met kanker
7 januari 2016 | NIEUWSBERICHT
Op vrijdag 8 januari organiseert het Nationaal AYA (Adolescents & Young Adults) platform samen met de Nederlandse hyacintenkwekers voor de tweede keer op rij de HAYAcintenactie. Door in elf ziekenhuizen hyacinten te verkopen, waaronder in het LUMC, hoopt de organisatie zoveel mogelijk geld op te halen voor jongvolwassen met kanker.
Vergeten doelgroep
Per jaar horen gemiddeld 2.700 jongeren en jongvolwassenen (AYA's) in de leeftijd tussen de 18-35 jaar dat zij kanker hebben. AYA's hebben net als kinderen en ouderen leeftijdspecifieke behandeling en (na)zorg nodig. Om die reden vindt het Nationaal AYA platform het belangrijk om patienten tussen de 18 en 35 jaar als aparte doelgroep te beschouwen en zorg hier op af te stemmen. Hierbij werken AYA's en professionals nauw samen. Het doel is om de medisch-technische zorg en behandeling te laten samenvallen met de psycho-sociale component van de zorg. Deze patienten worden naast de medische problemen namelijk ook met vraagstukken over bijvoorbeeld werk, hypotheken, seksualiteit en kinderwens geconfronteerd.
Hyacinten
In 2015 hebben bloemenveiling Flora Holland en transporteur GreenLines zich verbonden aan het Nationaal AYAPlatform. Door belangeloos 4.000 bossen hyacinten ter beschikking te stellen, sponsoren zij de realisatie van SPACE 4 AYA. Vorig jaar werd ruim 9.500 euro opgehaald. Dit jaar doen naast het LUMC de volgende tien ziekenhuizen mee aan deze actie: AMC, Erasmus MC, Gemini ziekenhuis, Medisch Centrum Alkmaar, Maastricht UMC+, St. Elisabeth Ziekenhuis, Twee Steden ziekenhuis, UMCG, UMCU en het Radboudumc.
Meer informatie leest u op de website van het Nationaal AYA Platform.