Op glad ijs: gladheidsbestrijding in de gemeente Coevorden
woensdag 6 januari 2016
* [IMG]
* [IMG]
* [IMG]
Wanneer de temperatuur daalt en het risico op gladde wegen ontstaat komen de mannen en vrouwen van de gladheidsbestrijding in actie. In de gemeente Coevorden is er een team van 26 medewerkers die in de winterperiode vrijgemaakt worden voor gladheidsbestrijding. Zodra er gladheid dreigt gaan ze
op pad om de wegen begaanbaar te houden.
Dit doen ze met de 11 strooivoertuigen, maar er zijn ook medewerkers die zorgen dat bushokjes begaanbaar blijven en openbare gebouwen en verzorgingstehuizen bereikbaar zijn. Een flinke klus, want de gemeente Coevorden heeft een uitgestrekt gebied. Het wegennet van ongeveer 800 kilometer kan
nooit helemaal gestrooid worden. Een ronde op de hoofdstrooiroutes noord en zuid duurt ongeveer drie uur. Daarnaast is het ook een gevaarlijke klus, want hoewel ze soms uit voorzorg gaan rijden wanneer het nog niet glad is, begeven ze zich bijvoorbeeld bij ijzel ook op spekgladde wegen.
Klaas Mulder van Buitendienst-Noord legt uit dat het werk bij ijzel een stuk ingewikkelder is dan bij sneeuwval: "Als er sneeuw valt gaan we ook strooien, maar hebben we veel meer grip op de weg. De situatie bij ijzel is een stuk gevaarlijker, zeker in de wijken. We begrijpen dat mensen graag
zien dat we in de wijken komen strooien, maar als het zoals nu echt heel glad is, dan durven we met onze voertuigen de wijken eigenlijk niet in. Daar zijn de wegen smaller, loopt het wegdek rond en staan er vaak voertuigen naast de weg geparkeerd. Als je daar met een strooiwagen een verkeerde
beweging maakt dan glij je gemakkelijk met een strooier tegen een geparkeerde auto. Dat betekent schade voor ons, mogelijk een strooier die we niet meer kunnen gebruiken op dat moment, en schade voor inwoners."
Wethouder Jeroen Huizing: "Dinsdag 5 januari zijn we met het college op pad geweest met de buitendienst om van dichtbij te zien hoe de gladheidsbestrijding in zijn werk gaat. Ik heb respect voor de medewerkers die deze dagen tot 23.00 uur op pad zijn om te strooien, om vervolgens om 05.00 uur
weer te beginnen. En niet zonder risico, want ik heb zelf kunnen ervaren dat ook een grote vrachtwagen makkelijk van de weg kan glijden als het heel glad is."