05-01-2016 - discussie RingZuid Oosterpoorter
discussie RingZuid in de Oosterpoorter
Onderstaand is een reactie op de discussie in de Oosterpoorter.
---
Als de nieuwe ringweg wordt gebouwd zal dit zonder twijfel een forse verbetering betekenen voor de Oosterpoortbewoners die nu tegen het viaduct van de ringweg aankijken. Wie wel eens in de Meeuwerderbaan komt zal dit direct beamen. Er zijn echter ook een paar reele nadelen. De directe aansluiting van de Oosterpoort op de ringweg komt te vervallen en het wordt flink drukker op de Griffeweg. Daarnaast zal het verkeer op de Meeuwerderweg fors afnemen. Goed voor de leefbaarheid en veiligheid, maar tegelijkertijd een bedreiging voor een levendige middenstand.
Dan is er nog de bouwperiode: de projectorganisatie houdt hierover wijselijk de kaken stijf op elkaar, maar een project van deze omvang en complexiteit in dichtbebouwd gebied zal een jarenlange ernstige aantasting van de leefbaarheid en bereikbaarheid veroorzaken. De werkzaamheden zullen minimaal 5 jaar duren, zo is nu de planning. Als je daarbij bedenkt dat een gemiddeld gezin in Groningen 9.1 jaar in een huis woont, dan zet dat de voordelen van het eindresultaat van het project wel enigszins in perspectief.
Wie verder kijkt dan de eigen wijk ziet de stoplichten op het Julianaplein verdwijnen en daarmee de doorstroming op de N7 verbeteren. De files zijn daarmee echter niet verdwenen, zo blijkt uit de verkeerscijfers bij het tracebesluit. En wie straks via het Julianaplein de stad in of uit moet, komt meer nieuwe stoplichten op het onderliggend wegennet tegen dan er op het Julianaplein verdwijnen. Voor het lokale verkeer is de verbetering ten gevolge van het project dus marginaal of zelfs negatief. Dat zullen ook de andere wijken merken. Zoals de Rivierenbuurt waar een tweede Maaslaan wordt aangelegd. De Wijert, waar de rustige Vondellaan wordt omgebouwd tot een soort Griffeweg. De Herewegbuurt, waar de Waterloolaan een tweebaans verbindingsweg wordt. En Helpman, waar de hele wijk te maken krijgt met een verkeerstoename t.g.v. de aanleg van de Helperzoomtunnel. Stuk voor stuk maatregelen die nodig zijn omdat de huidige aansluitingen bij de Hereweg en Oosterpoort moeten verdwijnen om de tunnelbak aan te kunnen leggen.
De gevolgen van het project verschillen dus per wijk en ook waar je binnen die wijken kijkt. Over het geheel genomen ziet de Stichting Leefomgeving echter een plan dat weinig tot niets doet voor de bereikbaarheid van de stad, maar wel grote maatschappelijke kosten met zich meebrengt. In de besluitvorming heeft dit echter geen enkele rol gespeeld, en is de Stad onder grote politieke druk akkoord gegaan met een plan dat vooral in het straatje paste van een asfaltminnende minister. De marketingcampagne van het project richting bevolking en politiek mocht bovendien miljoenen kosten.
Het is inmiddels duidelijk dat de lokale politiek (met uitzondering van PvdD en PVV) daarvoor erg gevoelig is, en niet van plan is om te keren op de ingeslagen weg. Het beroep van de Stichting Leefomgeving tegen het tracebesluit loopt nog wel, en daarmee is de Raad van State (RvS) de enige die het project tegen kan houden zodat een echte discussie over alternatieven kan worden gevoerd. Het pleit van de voorstanders in de Oosterpoort en de Linie om - in afwachting van de uitspraak van de RvS - in overleg met de projectorganisatie voor de eigen wijk of straat de plannen zo goed als het gaat om te buigen, is daarom ook een verstandig advies, wat je ook vindt van de plannen, de makers of de politici.
Tot slot het opvallende pleidooi van 'Groningen Verdient Beter' om een diepere en bredere tunnelbak aan te leggen. De grootste gevolgen voor de wijken die GVB zegt te vertegenwoordigen worden juist veroorzaakt door het wegvallen van de aansluitingen bij de Hereweg en de Oosterpoort en de sloop en bouw op het bestaande trace. Een diepere tunnelbak maakt die nadelen alleen maar groter: De bouw wordt complexer, en aansluitingen zijn niet te realiseren. Ook zullen er niet minder bomen worden gekapt. De aansluiting op het Europaplein zou veel duurder worden omdat het bestaande viaduct dan niet kan worden gehandhaafd. Daarnaast heeft het bevaarbaar maken van het (al 50 jaar onbevaarbare) Oude Winschoterdiep nogal wat voeten in de aarde: er zal dan een nieuwe brug moeten worden gerealiseerd om De Meeuwen te ontsluiten, en er moeten maatregelen worden getroffen voor de bewoners van de woonschepen in het diep. En dat voor een paar toeristen die in de zomer nu al prima via het 'nieuwe' Winschoterdiep kunnen varen. Wat ons betreft een brug te ver.
Kars Marnink,
bestuurslid van Stichting Leefomgeving Zuidelijke Ringweg en bewoner van de Herewegbuurt.
bijgewerkt op: 05-01-2016