KLM zet in op authentiek filmmateriaal. Werkt dat?

KLM zet in op authentiek filmmateriaal. Werkt dat?

KLM biedt tijdens de terugkerende campagne Werelddeal Weken meer dan 100 bestemmingen aan met hoge kortingen. Het concept van de campagne is veranderd. De marketingafdeling zet in op authentiek fotomateriaal. De gebruikte beelden zijn met Iphones gemaakt. Zal KLM vaker op deze manier beeldmateriaal produceren?

De boekingsperiode voor de Werelddeal Weken is van 30 december 2015 t/m 22 januari 2016. De speciale Package Deals-aanbiedingen zijn te boeken t/m 29 januari 2016. Online en offline besteedt de luchtvaartmaatschappij veel aandacht aan deze salesacties.

Is het *echt*?

KLM slaat met de reclamecampagne voor de nieuwe Werelddeal Weken een andere weg in. Vrijwel alle beelden die in de campagne gebruikt worden, zelfs de tv-commercial, zijn gemaakt met een Iphone. De beelden zijn hierdoor *echt* en *persoonlijk*. Het lijkt net alsof de reiziger de beelden zelf gefilmd heeft met zijn of haar eigen smartphone.

Voor de online commercials gaat KLM onder andere gebruik maken van live beelden vanuit New York,Shanghai en Rio de Janeiro, zodat de kijker zich als het ware kan wanen op die locaties.

Maar het is maar de vraag of de consument het ook op die manier bekijkt. De filmpjes zien er goed geschoten uit, de consument kan waarschijnlijk het onderscheid niet maken.

Harm Kreulen, directeur KLM Nederland: "Met de Werelddeal Weken bieden we onze klanten ons hele netwerk van bestemmingen tijdelijk tegen een scherp verlaagd tarief. Het resultaat is inspirerend en laat de klant vanuit een eigen perspectief kennismaken met de mooiste bestemmingen van KLM.*

Nieuwe standaard voor acties?

Robbert veldhuizen: "De beelden zijn wel eigen en fris en geven goed aan wat een reiziger verwacht. Het wordt positief ontvangen. Het is de start van deze campagne en de nieuwe manier van beeldmateriaal maar we wachten verder af hoe de campagne loopt voordat we de beslissing nemen of we er mee doorgaan. We merken dat mensen vooral de filmpjes van de drie bestemmingen zien als persoonlijke filmpjes. Waarschijnlijk gaan we er wel mee door maar eerst wachten we de hele campagne af.*

Reclamebureau DDB verzorgde het beeldmateriaal.