Kwart klaverblad als oplossing kruispunt Bos Raalte


Gepubliceerd op 5 januari 2016

Gedeputeerde Staten willen de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en de leefbaarheid op het kruispunt Bos bij Raalte verbeteren met een ongelijkvloerse kruising van de N348 met zowel het spoor als de N35. Gedeputeerde Staten leggen een voorstel aan Provinciale Staten voor om deze variant nader
uit te werken. Provinciale Staten spreken hierover in de commissievergadering van woensdag 6 januari 2016.

Vier varianten kruispunt Bos onderzocht

Als alternatief voor het huidige kruispunt Bos met verkeerslichten zijn in totaal vier varianten onderzocht. Hieruit blijkt dat een zogenaamd kwart klaverblad met een ongelijkvloerse kruising van de N348 met het spoor en de N35 de voorkeur heeft van GS. In deze variant krijgen de fietsers een
vrijliggende en volledig ongelijkvloerse fietsroute onder de N35 en het spoor door. Hierdoor ontstaat een goede verbinding tussen Raalte Noord en de scholen en sportvelden. In de studie hebben provincie en gemeente Raalte ook het alternatief van een rondweg Oost onderzocht. Bij dit alternatief
is er een trace voor de N348 aan de oostkant van Raalte die daar aansluit op de N35. Uit de verkenning blijkt dat dit geen goed alternatief is doordat het verkeer te ver moet omrijden, wat sluipverkeer en de druk op de omliggende wegen vergroot. Daarnaast is een extra kruispunt met de N35
noodzakelijk. Bovendien is het een dure oplossing en zorgt het voor een extra doorsnijding van het Overijsselse landschap. De provincie Overijssel heeft de oplossing voor kruispunt Bos afgestemd met Rijkswaterstaat en de gemeente Raalte.

Meer verkeer

De urgentie is hoog voor de aanpak van het kruispunt Bos gezien de toenemende verkeersdrukte en de verminderde verkeersveiligheid. Na de opening van de combitunnel in Nijverdal heeft het kruispunt al te maken met dagelijkse files. Door de verdere verbetering van de weg wordt de N35 steeds
aantrekkelijker voor het auto- en vrachtverkeer. Tot 2030 wordt op de N35 een verkeersgroei van 30-60% verwacht.

Kosten

De kosten voor de aanpak van het kruispunt worden voorlopig geraamd op 45 tot 50 miljoen euro. Met een nadere uitwerking van de voorkeursvariant verwachten Gedeputeerde Staten een beter beeld van de daadwerkelijke kosten te krijgen, waarna begin 2017 een investeringsvoorstel aan Provinciale
Staten wordt voorgelegd. De provincie gaat met het ministerie van Infrastructuur en Milieu bespreken op welke wijze financiele meevallers op de rest van de N35 ingezet kunnen worden voor de financiering van kruispunt Bos.

Aanpak N35 Zwolle-Almelo

De verbetering van de rijksweg N35 Zwolle-Almelo wordt in gedeelten opgepakt. De regionale ambitie van provincie Overijssel en de betrokken gemeenten is om te komen tot een autoweg van 2x2 rijstroken, ongelijkvloerse kruisingen en een maximum snelheid van 100 kilometer per uur. De oplossing
voor het kruispunt Bos valt onder de knelpuntenaanpak van het gedeelte Wijthmen-Nijverdal.