'Professionle ontwikeling: niet de bestemming maar de reis'
'Professionle ontwikeling: niet de bestemming maar de reis'
5 januari 2016
Op 8 januari spreekt Saskia Peerdeman (hoogleraar, opleider *n neurochirurg) haar rede uit bij het aanvaarden van de leerstoel 'medisch onderwijs en opleiden, in het bijzonder professionele ontwikkeling'. Een leven lang leren om een goede dokter te blijven; dt is professionele ontwikkeling.
Wetenschappelijk onderzoek en technologische vernieuwingen hebben de geneeskunde in een stroomversnelling gebracht. Tegelijkertijd komen ook de maatschappelijke veranderingen en verwachtingen op de zorgprofessional af. Dit betekent voortdurend leren, aanpassen en veranderen. De zorg wordt
steeds meer door teams geleverd. In dit sterk bewegende veld moeten de professionals in de zorg meebewegen.
Het focus van de leerstoel zal liggen op het maken van onderwijs en trainingen die de geneeskundestudent, artsen in opleiding en specialisten ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Vakoverstijgende thema's hebben de nadruk, zoals pati*ntveiligheid, professionele communicatie en het
functioneren van teams. De concepten zijn telkens hetzelfde: dichtbij de context, vanuit de beroepspraktijk, waarbij de algemene competenties getraind worden rond maatschappelijk relevante thema's. Deze vorm heeft een hoog leerrendement, en kan direct toegepast worden.
Het onderzoek zal zich richten op motivatie: welke factoren maken dat een medisch specialist gemotiveerd zijn of haar vak uitoefent. Daarnaast wordt onderzoek verricht naar het functioneren van teams: hoe kunnen we de expertise die in een team aanwezig is zo goed mogelijk benutten om de
pati*ntenzorg zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen? Met het maken en aanbieden van de trainingen en het doen van het onderzoek kan de professionele ontwikkeling van de zorgprofessional geoptimaliseerd worden. Een goede dokter zijn en blijven is het doel.
bron: Origineel