Rijkswaterstaat waarschuwt voor zeer gevaarlijke rijomstandigheden door ijzel in noordoosten | Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat waarschuwt voor zeer gevaarlijke rijomstandigheden door ijzel in noordoosten

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 04 januari 2016- Laatste update: 04 januari 2016 15:51 uur

Automobilisten moeten maandagavond, -nacht en in de dinsdagochtendspits in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland rekening houden met extreme gladheid door ijzel. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers in die regio's de weg niet op te gaan als dat niet per se noodzakelijk is. Er zal naar verwachting sprake zijn van zeer gevaarlijke rijomstandigheden.

Het KNMI heeft code oranje (extreem weer) afgegeven voor de drie noordelijke provincies en de Waddeneilanden vanaf maandagavond 19.00 uur tot dinsdag 12.00 uur. De verwachting is dat het op grote schaal zal gaan ijzelen. Voor de provincies Overijssel en Flevoland geldt code geel.

Weggebruikers die wel in de auto stappen krijgen het advies de weersverwachting en verkeersinformatie goed in de gaten te houden en de rijstijl aan te passen aan de omstandigheden. Dat betekent voldoende afstand houden en langzaam rijden.

Maandagavondspits

De maandagavondspits zal naar verwachting ook hinder ondervinden van winterse omstandigheden in het noorden. Er zal sprake zijn van langere reistijden. Het advies is de rijstijl aan de omstandigheden aan te passen en de verkeersinformatie goed in de gaten te houden.

Gladheidbestrijding

Rijkswaterstaat zal net als de afgelopen dagen volop strooien. Naast strooiwagens zet Rijkswaterstaat ook beide Firestorms (calamiteitenmachines) in. De Firestorm bestrijdt ijsplaten door een warme zoutoplossing (ca. 60 graden) op het ijs te spuiten. Ondanks alle inspanningen van Rijkswaterstaat kan gladheid niet worden voorkomen.

Tot nu toe is sinds zaterdagavond in het noordoosten ongeveer 1,49 miljoen kilo zout gestrooid (in 216 ritten).

Ijzel

Het bestrijden van ijzel is lastiger dan van sneeuw. De winterse neerslag bevriest zodra die op het koude wegdek komt en vormt een ijslaag bovenop het zout. Hierdoor kan er in een korte tijd een zeer glad wegdek ontstaan. Door de ijslaag vindt vermenging met strooizout niet direct plaats. Pas als de bovenlaag zacht is, wordt het zout door het verkeer ingereden en wordt het minder glad.