JUMBO INVESTEERT IN KLANT, WINKELS EN ONLINE


Integratie succesvol afgerond, nu focus op versterken formule en organisatie

Jumbo Groep Holding kijkt terug op een succesvol 2015. In het jaar waarin de grootste integratie- en ombouwoperatie ooit werd afgesloten, steeg de consumentenomzet onder de Jumbo vlag met EUR 1,427 miljard tot EUR 6,250 miljard, een toename van 30% ten opzichte van 2014. Gecorrigeerd voor de
extra omzetweek in 2015 (boekjaar 2015 kende 53 weken) bedroeg de omzetgroei 27%. Deze stijging is vooral te danken aan de toename van het aantal Jumbo winkels tot 580 (eind 2014: 499) en de omzetgroei in bestaande winkels. De autonome omzetgroei van Jumbo (excl. week 53) kwam met 1,8% ruim
boven de markt uit (circa 1%, bron GfK) mede vanwege een sterke decembermaand. Na jaren van overnames en integratie, zal Jumbo in 2016 verder groeien door fors te investeren in haar winkels en het online verkoopkanaal en door het neerzetten van een nog klantgerichter en slagvaardiger Jumbo
organisatie.

De resterende C1000 winkels waren in de eerste helft van het jaar nog goed voor EUR 396 miljoen omzet. Door de overdracht van de laatste van de in totaal 125 aan Albert Heijn en Coop verkochte winkels, is de geconsolideerde omzet van Jumbo Groep Holding volgens verwachting afgenomen van EUR
6,816 miljard in 2014 naar EUR 6,646 miljard in 2015, goed voor een marktaandeel in 2015 van 18,5%. Naast de winkel- en omzetgroei heeft Jumbo het afgelopen jaar de C1000-integratie succesvol afgesloten, haar derde Foodmarkt geopend en het aantal Pick Up Points voor online winkelen vergroot
naar 168. Daarnaast werd de keten het afgelopen jaar in het GfK Zomer- en Kerstrapport beide keren uitgeroepen tot beste Supermarktketen van Nederland.

Frits van Eerd, CEO Jumbo Groep Holding: "Ik ben trots op wat wij samen met onze collega's en ondernemers de afgelopen jaren hebben bereikt. Jumbo is in korte tijd uitgegroeid tot de tweede supermarktketen van Nederland met wekelijks miljoenen tevreden klanten. Ook in 2016 bouwen wij gestaag
door aan onze sterke positie in Nederland. Door te investeren in onze unieke formule, onze winkels en online propositie en door een slagvaardiger organisatie, zullen wij de verwachtingen van onze klanten blijven overtreffen."

Het komende jaar gaat Jumbo versterkt verder met het uitbouwen van haar formule voor de klant. Zo zal in 2016 ruim EUR 100 miljoen worden geinvesteerd in de modernisering van winkels en de verdere uitrol van het online verkoopkanaal. Naast het investeren in haar winkels en de formulebeloftes
zoals de laagsteprijsgarantie, zal het concern haar hoofdkantoororganisatie en logistieke processen verder optimaliseren.

Winkelvernieuwingen

In 2016 zal Jumbo zo'n 70 winkels verbouwen naar haar laatste formule uitgangspunten, waarbij vers, assortiment en beleving centraal staan. Frits van Eerd: "Nadat we jarenlang honderden nieuwe winkels hebben geopend, gaan we nu de winkels die al langer onder de Jumbo-vlag opereren volledig
vernieuwen. Verder zullen we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat onze medewerkers zich volledig kunnen richten op service aan de klant, oftewel meer collega's op de winkelvloer en minder op kantoor." Naar verwachting zal Jumbo dit jaar mede door de groei van het aantal winkels, zo'n
vijfhonderd nieuwe collega's in haar winkels verwelkomen.

Online activiteiten

Ook in 2016 zet Jumbo sterk in op haar omnichannel-strategie, zodat klanten op verschillende manieren bij Jumbo boodschappen kunnen doen: bij de supermarkt, de Foodmarkt en online. Van Eerd: "Wij willen onze klanten overal en op elk moment het beste bieden. Daarom zullen wij naast de opening
van zo'n 100 extra Pick Up Points, dit jaar starten met het thuisbezorgen van boodschappen voor consumenten en bedrijven."

Optimalisatie logistiek

Ook binnen haar logistieke organisatie voert Jumbo in 2016 verbeteringen door om nog beter op de klantbehoeftes te kunnen inspelen en tegelijk mee te gaan met de ontwikkelingen binnen de sector. Naast de uitrol van een ICT systeem voor centraal replenishment, zullen de komende periode de
mogelijkheden van outsourcing, contracting en toekomstige mechanisatie worden onderzocht. Ook zal worden bekeken op welke wijze de eigen Centrale Slagerij in Beilen kan worden verkocht.

Slagvaardige Jumbo organisatie

Heel Jumbo is gericht op de klant, waarvoor de winkels maximaal worden ondersteund. Daarvoor is een 100% klantgerichte, wendbare en efficiente organisatie essentieel. Om dit te blijven garanderen past Jumbo haar hoofdkantoororganisatie aan. Het aantal arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor zal
hierdoor worden teruggebracht van 925 naar 735 fte's. Deels zal dit door outsourcing van generieke functies, zoals administratieve en beheerstaken, gebeuren en deels door afbouw van met name indirecte functies. Verder zal het servicekantoor in Amersfoort in de loop van 2016 worden gesloten en
alle hoofdkantoormedewerkers centraal vanuit Veghel gaan samenwerken.

De adviesaanvraag voor deze herstructurering is inmiddels ingediend bij de centrale ondernemingsraad en de vakbonden zijn geinformeerd. Voor de betrokken werknemers wordt een herstructureringsregeling ontwikkeld. "Wij begrijpen dat door deze veranderingen voor hoofdkantoormedewerkers een
periode van onzekerheid aanbreekt. Zij kunnen er op rekenen dat wij dit traject zo zorgvuldig mogelijk zullen doorlopen", aldus Frits van Eerd.

Duurzaam succesvol

2016 wordt volgens Van Eerd wederom een uitdagend jaar waarin Jumbo vanuit een krachtige positie de nodige stappen zal gaan nemen. "Wij zijn ervan overtuigd dat wij hiermee een nog betere Jumbo gaan neerzetten. In deze concurrerende markt, waarin marges blijvend onder druk staan en waarin
technologische ontwikkelingen nieuwe kansen en uitdagingen opleveren, moeten we blijven inspelen op de behoeftes van de klant van vandaag en morgen. Alleen zo bouwen wij verder aan een duurzaam succesvolle toekomst voor Jumbo, onze Jumbo ondernemers en de ruim 60.000 medewerkers."