Uitzonderlijk goed jaar voor Mazda in Nederland


Mazda heeft in Nederland een zeer succesvol jaar achter de rug. De totale verkopen stegen maar liefst met bijna 52 % ten opzichte van het jaar daarvoor en kwamen uit op 8.337 eenheden, 2.837 meer dan in 2014 (5.500). Door deze aanzienlijke volumestijging groeide het marktaandeel met ruim 30 %
van 1,42 % in 2014 naar 1,86 % in 2015. Voor het komende jaar voorziet Mazda een verdere groei van de verkopen met ruim 10 %.

De beste maand was september, waarin Mazda in Nederland een nieuw verkooprecord vestigde met totaal 1.289 verkochte eenheden, een verbetering van het oude record uit juni 2012 met 18 stuks. Ten opzichte van september 2014 was de verkoopstijging 106 %, wat een groei van het marktaandeel
betekende van 2,1 % in september 2014 naar 3,6 % in de afgelopen maand september. Aan het eind van die maand had Mazda in Nederland al meer auto's verkocht dan in heel 2014: 6.298 eenheden.

Daar waar Mazda in Nederland over heel 2015 een groei kende van 51,6 % bleef deze bij de totale markt beperkt tot 15,9 %. Mazda is daarmee in de top 20 van de personenautoverkoop het merk met de grootste stijging in het afgelopen jaar in een omgeving die gedomineerd werd door een sterke groei
van de zakelijke markt. In het particuliere segment scoorde Mazda een marktaandeel van 3,58 %.

Het meest recente nieuwe product van Mazda, de CX-3, blijft een doorslaand succes. Sinds de introductie van de compacte crossover begin juni zijn er in 2015 1.375 exemplaren verkocht. Van de nieuwe Mazda MX-5 werden direct na de lancering halverwege augustus binnen anderhalve maand al 116
eenheden verkocht. Aan het eind van het jaar bleef de teller steken op meer dan 200 verkochte eenheden, waarvan 157 registraties in het jaar 2015.

De bestverkochte Mazda in Nederland blijft de populaire CX-5, die met 13,95 % marktaandeel in het zwaarbevochten N-segment van de compacte crossover SUV's de tweede plek stevig in handen heeft. Totaal wisselden het afgelopen jaar er 2.953 exemplaren van eigenaar.

Gerekend over het gehele gamma van Mazda in Nederland valt op dat de meest luxe uitvoeringen, de GT-M in het particuliere segment en de SKYLEASE-GT in het zakelijke segment, veruit het meest populair zijn. De kwaliteit-prijs verhouding, waar het Japanse merk om bekend staat, komt daar het best
tot z'n recht.

De recordbrekende verkopen van Mazda hebben niet alleen te maken met de lancering van nieuwe en steeds meer aansprekende producten. Ook het dealernetwerk in Nederland leverde daar een belangrijke bijdrage aan. Zo werden in het afgelopen jaar contracten getekend met een aantal nieuwe en
enthousiaste partijen en hebben veel dealers hun bedrijven intern verder verbeterd en al voorzien van de nieuwe Visual Identity van Mazda, om mee te gaan met de kwaliteitsslag die het merk op dit moment aan het maken is. Mazda kent in Nederland thans 53 verkooppunten en 33 Erkend Reparateurs.