Onderzoek: marktpositie Almere Centrum goed
4 januari 2016
Onderzoek: marktpositie Almere Centrum goed
Het overgrote merendeel van de Almeerders doet de dagelijkse boodschappen dichtbij huis, in het eigen stadsdeel. Ook voor de niet-dagelijkse aankopen kiest het grootste deel van de Almeerders (85 procent) voor winkels in de eigen stad. Dat blijkt uit onderzoek dat de gemeente op verzoek van
Almeerse ondernemers liet uitvoeren.
Het koopstromenonderzoek, uitgevoerd door bureau Strabo, concludeert verder dat het goed gaat met de marktpositie van Almere Centrum. Ondanks de landelijke opmars van het internet als aankoopkanaal, weten winkelvoorzieningen in het centrum zich te handhaven. Consumenten zijn het beste te
spreken over de bereikbaarheid en het winkelaanbod (keuze, kwaliteit en hoeveelheid). 62 procent van de Almeerders winkelt bij voorkeur in Almere Centrum. Opvallend is dat van de respondenten van elders (overig Flevoland en Gooi- en Vechtstreek)12 procent het centrumgebied van Almere noemt als
voorkeurplaats om te winkelen. Dit is een flinke verbetering ten opzichte van 2007 toen dit aandeel niet hoger uit kwam dan 3 procent.
Voor de dagelijkse boodschappen blijft het overgrote merendeel van de Almeerders in het eigen stadsdeel. Uitzondering is Almere Poort, waar een relatief groot deel van de inwoners georienteerd is op het winkelaanbod in het aangrenzende Almere Stad (ruim 30%). Voor de dagelijkse boodschappen is
de kooporientatie van bewoners van Almere Haven op het winkelaanbod in het eigen stadsdeel verder afgenomen, terwijl het centrum van Almere Buiten juist meer koopkracht van buiten het stadsdeel aan zich weet te binden.
Ook voor de niet-dagelijkse aankopen kiest het grootste deel van de Almeerders (85 procent) voor winkels in de eigen stad: 60 procent in Almere Centrum, 20 procent in Almere Buiten en 5 procent in Almere Haven.