Samen het maximale uit gemeenschapsgeld halen
* 31 december 2015
De verkeersveiligheid aan de Schouwtjeslaan baarde de bewoners zorgen. Samen met de gemeente bogen ze zich over een oplossing. Resultaat: een knap staaltje participatie.
Het begon allemaal met een brief, in 2014. De bewoners uit de omgeving van de Schouwtjeslaan trokken aan de bel omdat de verkeersveiligheid in hun ogen behoorlijk te wensen overliet. Na de herinrichting van de Schouwtjeslaan in 2011 lag er een verkeersdrempel naast de bushalte van lijn 90,
vlak na de Schouwtjesbrug. Na opheffing van die lijn gebruikten automobilisten de voormalige halte om de drempel te ontwijken, dwars over het fietspad heen. En dan reden ze ook nog eens vaak veel harder dan de toegestane 30 kilometer. Veel te onveilig voor fietsers en voetgangers, vond de
buurt.
Chaotische bijeenkomst
Lex Wijnbeek, gebiedsbeheerder stadsdeel Zuid-West: "Die klacht namen we serieus. We stelden een werkgroep samen en maakten een budget vrij van 15.000 euro voor een oplossing. Die hadden we eind 2014, tot bleek dat niet iedereen zich gehoord voelde. Dus begonnen we in 2015 opnieuw met een
werkgroep die bestond uit de wijkraden van Koninginnebuurt en Bosch en Vaart, de bewoners van het Schouwtjesplein en nieuwbouwcomplex Kroonhof, de werkgroep Schouwtjeslaan/Uit den Bosstraat en de Fietsersbond." Na een chaotische eerste bijeenkomst met alle betrokkenen, werd de werkgroep
teruggebracht tot een afgevaardigde per groep.
Menukaart met oplossingen
De gemeente presenteerde de werkgroep vervolgens een menukaart met mogelijke oplossingen en hun prijskaartje. Moira Faber, gebiedsverbinder stadsdeel Zuid-West: "Na een tweede bijeenkomst waren we eruit. Dat ging niet vanzelf, want er bleken nog andere wensen te liggen voor de Schouwtjeslaan,
met name als het ging om het aantal parkeerplekken. Toen hebben we met zijn allen besloten dat de veiligheid voor voetgangers en fietsers het belangrijkste is. Hoewel niet iedereen kreeg wat hij wilde, kon de hele werkgroep zich vinden in dit compromis. Dat is participatie."
Het maximale uit gemeenschapsgeld
Even dreigde er een kink in de kabel, toen de verkeerspolitie de gewenste zebrapaden afkeurde. Die zouden de situatie er niet veiliger op maken. De werkgroep wankelde kortstondig - dat was wel even spannend -, maar ging uiteindelijk akkoord met het alternatief van kanalisatiestrepen. Daarnaast
wordt het trottoir naast de drempel verbreed, komt er een duidelijke afscheiding tussen rijbaan en fietspad en extra snelheidsaanduidingen. Lex Wijnbeek: "Een mooi voorbeeld van hoe we samen, met bewoners en gemeente, het maximale uit gemeenschapsgeld hebben gehaald. Dit is precies hoe we het
willen als gemeente, zeker voor grotere projecten."
Oor en oog voor alle partijen
Lex Rietveld was als lid van de wijkraad Bos en Vaart nauw betrokken bij het traject. "Hoe alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, was de vraag. Omdat iedereen zich uiteindelijk committeerde aan hetzelfde doel, is dat gelukt. Dat ging soms best moeizaam, omdat niet iedereen zijn gelijk
haalde. Participatie betekent keuzes maken. Door duidelijke afspraken en goed naar elkaar te luisteren, kwamen we eruit. De gemeente heeft dat proces prima begeleid, met oor en oog voor alle partijen." Inmiddels zijn de eerste werkzaamheden ingepland voor het einde van dit jaar.
Tekst: Suzanne Bergman