Kosteloos afgeven plastic scheepsafval in de Rotterdamse en Amsterdamse haven
30 dec 2015
Zeeschepen kunnen vanaf 1 januari 2016 kosteloos plastic afval afgeven in de Rotterdamse en Amsterdamse haven. Dit heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt. Aan de kosteloze afgifte zijn wel enige voorwaarden verbonden. Zo moet het gaat om schoon plastic, niet verontreinigd met bijvoorbeeld voedselrestanten of chemische producten en dient het gelijktijdig met het huishoudelijk afval afgegeven te worden.
Het kosteloos afgeven is een van de acties voortvloeiende uit de Green Deal Scheepsafvalketen. Minister Schultz van Haegen, de KVNR, vijf Nederlandse havens, afvalinzamelaars, scheepsleveranciers, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en stichting De Noordzee tekenden op 10 september 2014 gezamenlijk de Green Deal Scheepsafvalketen. Het doel van deze overeenkomst is de hoeveelheid afval aan boord te beperken door afvalpreventie bij de bevoorrading van schepen. Plastic afval zal aan boord nog beter gescheiden worden opgeslagen en in de havens gescheiden ingezameld. Het ingezamelde plastic zal zoveel mogelijk worden gerecycled.
In nieuwe vergunningen van afvalinzamelaars komen extra kwaliteitseisen voor de inzameling van plastic, nasortering en recycling. Nederlandse en Vlaamse havens zijn daarnaast een gemeenschappelijk financieringssysteem voor de afvalinzameling overeengekomen. Ook stuurt Nederland bij de Europese Commissie aan op een herziening van de richtlijn over de zogenoemde havenontvangstvoorzieningen.
De KVNR pleit al langer voor het verbeteren van deze richtlijn omdat de EU-lidstaten deze regels verschillend interpreteren. Ook de aangifteformulieren en tarieven kunnen tussen de verschillende EU-havens sterk uiteenlopen, constateert de KVNR. Ook is het zeer belangrijk dat er havenontvangstvoorzieningen met voldoende capaciteit beschikbaar zijn om het afval in ontvangst te nemen.
De KVNR deelt met de milieuorganisaties de zorg over het vele plastic op verschillende plaatsen in de wereldzeeen en de gevolgen daarvan op langere termijn voor dieren en uiteindelijk ook mensen. De redersverenging wijst er overigens wel op dat 80% van het zwerfvuil afkomstig is van het land en 20% van de scheepvaart. Ook het ontstaan van zwerfafval op land dient daarom aangepakt te worden.