College verrast over verhoging maximumsnelheid A28


College verrast over verhoging maximumsnelheid A28

College van B&W verzoekt het Rijk af te zien van de verhoging van de maximumsnelheid op de A28. Het college wil eerst het rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) afwachten. Tot die tijd is het Rijk gevraagd de maximumsnelheid van 120 km per uur te handhaven.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu had aangekondigd de maximumsnelheid op de A28 langs het trace van Harderwijk te verhogen naar 130 km per uur.

Onaangename verrassing

De bewoners zijn onaangenaam verrast. Bewoners van de woonwijken langs de A28 in Harderwijk geven al jaren aan dat zij overlast ervaren als gevolg van het verkeer op de A28. Samen met Rijkswaterstaat en de bewoners zoekt de gemeente naar mogelijkheden om de overlast op te heffen of in ieder
geval aanzienlijk te verminderen. Verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/uur kan daar een bijdrage aan leveren. Het voornemen van het Rijk om de maximumsnelheid te verhogen staat haaks op het doel van het overleg met Rijkswaterstaat en de bewoners.

Volksgezondheid

Wethouder Pieter Teeninga verwacht dat de luchtkwaliteit door het voornemen van het Rijk nog meer onder druk komt te staan. Ook zal geluidsoverlast toenemen. Bovendien heeft een verhoging van de maximumsnelheid nadelige gevolgen voor het Natura 2000-gebied De Veluwe. "Luchtverontreiniging
heeft in gebieden langs snelwegen een negatief effect op de gezondheid", aldus wethouder Pieter Teeninga. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt een verhoogde kans op het ontwikkelen van astma en chronische longziekten. De kans op longaandoeningen en hart- en vaatziekten is groter voor mensen
die langdurig verblijven in de omgeving van drukke wegen. Ook een hoge geluidbelasting veroorzaakt naast geluidoverlast gezondheidsproblemen, met name slaapverstoring en hart- en vaatziekten.

RIVM

Het RIVM heeft in 2013 geluidmetingen verricht langs rijkswegen. Deze organisatie meldt dat langs rijkswegen het gemiddelde geluidniveau substantieel (2,4 dB) hoger ligt dan de berekende waarde. Op basis van de rapportage van het RIVM is volgens het college een heroverweging van het
ontwerpverkeersbesluit gerechtvaardigd. "Voor een verkeersbesluit om de maximumsnelheid te verhogen is de door het RIVM aangekondigde rapportage in 2016 van belang. "Een besluit op dit moment is vanwege de risico's voor de volksgezondheid onverantwoord. Een van de gevolgen van een
snelheidsverhoging is een grotere uitstoot van het broeikasgas koolstofdioxide (CO2)", aldus de wethouder.