BAR samenwerking brengt Barendrecht nog te weinig
De Rekenkamer heeft - in lijn met het collegeakkoord 2014 - 2018 - een onderzoek uitgevoerd en komt tot stevige conclusies over de BAR samenwerking. Een ervan is dat op de vooraf gestelde doelen voor de gemeente Barendrecht nog geen verbetering zichtbaar is, en dat die in een enkel geval ook
niet is te verwachten. Daarnaast concludeert de Rekenkamer dat de dienstverlening is verslechterd. Het college onderschrijft vrijwel alle conclusies. Wel is ze van mening dat de Rekenkamer op onderdelen de inspanningen van het college van Barendrecht onderschat.
Het college gaat de conclusies en aanbevelingen van het rapport bespreken met de gemeenteraad en aan de orde stellen in het Algemeen Bestuur van de BAR-organisatie. In het Algemeen Bestuur zijn ook de gemeenten Albrandswaard en Ridderkerk vertegenwoordigd. Zij hebben niet deelgenomen aan het
onderzoek.
Dienstverlening
Een pijnlijke conclusie van de Rekenkamer is dat de dienstverlening sinds de invoering van de BAR-organisatie is verslechterd. Een belangrijke oorzaak van de kwaliteitsafname van de dienstverlening, zo stelt het college in een bestuurlijke reactie op het rapport, lag bij de invoering en
samenvoeging van het callcenter per 1 januari 2014. Het college is van mening dat er bij aanvang van de BAR-organisatie onvoldoende aandacht is geweest voor de negatieve risico's voor de dienstverlening: "Er is op dit terrein te veel, te snel, tegelijkertijd veranderd", aldus wethouder van der
Linden namens het college. Het voorstel van Barendrecht om als bestuur van de BAR-organisatie een nulmeting op de dienstverlening ten tijde van aantreden uit te voeren, is door het dagelijks bestuur van de BAR-organisatie van de agenda gehaald. "Onverstandig", aldus Van der Linden: "Daarmee
had het bestuur van de BAR-organisatie al in de zomer van 2014 goed kunnen peilen hoe het ervoor stond met de dienstverlening en vervolgens aantoonbaar kunnen sturen op verbetering."
Waardevolle aanbevelingen voor BAR-organisatie
Het college heeft in haar bestuurlijke reactie op het rapport verder aangegeven dat het rapport waardevolle aanbevelingen bevat voor het dagelijks bestuur van de BAR-organisatie. Zo moeten de oorspronkelijke doelstellingen van de BAR nodig eens onder de loep worden genomen en moet er veel
duidelijker bestuurd worden op zaken als efficiency en dienstverlening. Het college ziet het rapport als een eerste momentopname, aangezien de beoogde effecten van de BAR samenwerking vanaf 2018 pas volledig duidelijk moeten zijn.
Vervolg
Op 18 januari presenteert de Rekenkamer het rapport in de orienterende commissie Planning & Control. Daarna wordt een raadsvoorstel met een plan van aanpak voor het herijken van de BAR doelstellingen opgesteld, dat op 8 februari besproken wordt in de adviserende commissie Planning & Control.
De Barendrechtse gemeenteraad neemt er dan op 1 maart een besluit over.