Evaluatie crisisopvang vluchtelingen
Van maandag 2 november tot en met woensdag 11 november hebben wij 202 vluchtelingen opgevangen in sporthal Veerburg in Anna Paulowna.
Tijdens de bewonersbijeenkomst op 28 oktober hebben wij omwonenden en geinteresseerden beloofd om deze opvang te evalueren. Dat hebben wij de afgelopen periode gedaan. De gegevens hiervan zijn nu bekend.
De kosten van de opvang
De totale kosten van de crisisopvang zijn uitgekomen op ruim EUR172.000. Dat is een aanzienlijk bedrag voor 9 dagen opvang. De gemeente heeft van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) EUR 100 per vluchteling per dag ontvangen voor de opvang. Dit bedrag is ingezet voor huisvesting,
beveiliging, levensmiddelen, vrijwilligers en personele kosten. Na berekening blijkt dat de kosten circa EUR 5.000 hoger zijn dan de vergoeding van het COA. Dit komt voornamelijk door de kosten van de personele inzet. Ondanks de hoge kosten, is de crisisopvang budgettair gezien nog relatief
gunstig uitgevallen door:
1. De extra vergoeding op grond van het Bestuursakkoord (van EUR 40 naar EUR 100).
2. Het feit dat de opvang 9 dagen duurde in plaats van 3 dagen (een deel van de kosten, zoals huisvesting en inrichting, zijn vaste kosten).
3. De kosten zijn beperkt door de inzet van sponsoren, door schenkingen, de inzet van vrijwilligers en bijdragen van derden.
Enquete vrijwilligers & medewerkers
De vrijwilligers (250 mensen) en de medewerkers van de gemeente (31) konden na afloop een enquete invullen. Hier komt uit dat zij de samenwerking als positief hebben ervaren. Van de groep vrijwilligers geeft 94% aan bereid te zijn om nogmaals te helpen bij een nieuwe crisisopvang. Ook hebben
de vrijwilligers en medewerkers tips gegeven over hoe de crisisopvang in de toekomst beter geregeld kan worden. Er wordt hierbij vooral aangegeven dat er meer behoefte is aan duidelijkheid en vastigheid in plaats van de vaak `ad hoc' situaties waarin zij terecht zijn gekomen.
Tips vanuit het onderzoek:
* Vooraf duidelijke afstemming van wat van een vrijwilliger wordt verwacht.
* Met meer vaste vrijwilligers werken om niet steeds opnieuw in te werken. Dit heeft ook het voordeel dat vluchtelingen vaker hetzelfde gezicht zien, wat contact maken makkelijker maakt.
* Beter zichtbaar maken van de medewerkers van de gemeente.
Vluchtelingen
Er is gesproken met een tweetal vluchtelingen die volgens de organisatie konden spreken voor twee groepen. Zij gaven aan tevreden te zijn over de locatie (gezien de situatie). Ze wilden wel graag naar een vaste locatie om zo aan het asielproces te beginnen.
Omwonenden
De omwonenden zijn door middel van een enquete gevraagd naar hun ervaringen over de crisisopvang. Er zijn 1016 huishoudens aangeschreven. Hierop zijn 86 reacties binnengekomen. De omwonenden die hebben gereageerd vonden de communicatie van de gemeente over het algemeen voldoende. Inwoners
geven aan vooral via de informatiebrief te zijn geinformeerd. Verder is de ruimte naast Veerburg tijdens de opvang netjes gehouden en er zijn geen tot weinig overlast situaties waargenomen. Het merendeel van de omwonenden geeft aan dat de opvang redelijk tot goed is verlopen of dat ze weinig
tot niets van de crisisopvang hebben gemerkt. De omwonenden die aangaven dat zij zich vooraf zorgen maakten over de opvang, waren achteraf neutraal/positief over de opvang.
Meer lezen en/of vragen?
Wilt u het hele rapport lezen? Dan is dit onderaan deze pagina als .pdf te downloaden. Heeft u hier vragen over? Stel ze aan ons via e-mail (vluchtelingen@hollandskroon.nl), telefoonnummer 088-321 50000, Facebook (Facebook.com/hollandskroon) of Twitter (@HollandsKroon).
* Evaluatie crisisopvang 11-12-2015.pdfpdf(1,19 MB)
Document download informatie:
* Bestanden met de extensie .pdf kunnen gelezen worden met bijvoorbeeld: Adobe Reader