2015 uitstekend jaar voor Keramiekmuseum Princessehof
28 december 2015
Keramiekmuseum Princessehof heeft een buitengewoon goed jaar achter de rug. Bijna 37.000 mensen bezochten het museum, zowat 40% meer dan in 2014. Daarmee is 2015 het op een na succesvolste jaar in de geschiedenis van het museum. 75% van de bezoekers komt speciaal voor het museum naar
Leeuwarden. De tentoonstelling De 20^ste eeuw, nog te zien tot juli 2016, is een groot succes. De expositie wordt bijzonder hoog gewaardeerd met een 8,4. In 2016 opent een beklijvende tentoonstelling over de sensualiteit van keramiek. Keramiekmuseum Princessehof richt zich in 2016 verder op de
voorbereiding van het 100-jarig jubileum in 2017 en de internationale projecten in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018.
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden komt dit jaar uit op bijna 37.000 bezoekers. Het leeuwendeel daarvan kwam voor de tentoonstellingen Op de thee en De 20^ste eeuw. Die laatste nieuwe grote tentoonstelling neemt sinds september bezoekers mee terug naar de vorige eeuw en laat zien dat
keramiek een spiegel van de tijd is. Veel nieuwe bezoekers zijn enthousiast gemaakt voor keramiek: 55% kwam voor het eerst naar het museum. 83% komt speciaal voor De 20^ste eeuw en tweederde van hen is vrouw. 67% van de bezoekers van De 20^ste eeuw kwam van buiten Friesland. Bezoekers zijn erg
enthousiast over de audiotour bij de tentoonstelling die ingesproken is door Frans Leidelmeijer. De art-nouveauspecialist, bekend van Tussen Kunst & Kitsch, was de gastcurator van deze tentoonstelling. De 20^ste eeuw wordt zeer hoog gewaardeerd, met gemiddeld een 8,4. Ook de pers is
enthousiast: NRC noemt de tentoonstelling pionierend en aansprekend.
Economische betekenis
Van de bezoekers van de tentoonstelling De 20^ste eeuw komt meer dan 75% speciaal voor het museumbezoek naar Leeuwarden. Het Princessehof heeft dit jaar dus ruim 27.000 extra bezoekers naar de stad gebracht. De meerderheid van hen combineert het museumbezoek met een bezoek aan andere
attracties, horeca of winkels en een aanzienlijk deel bleef overnachten. De mensen die speciaal voor het museum naar de stad zijn gekomen, geven gemiddeld 60 euro uit in de stad. Zo zorgt het Princessehof voor een economische impuls van ruim 1,6 miljoen euro.
Tentoonstellingen
Naast de huidige expositie De 20^ste eeuw was in het museum in 2015 nog de tentoonstelling Op de thee te zien, een succesnummer waarin de vele enthousiaste bezoekers zijn meegenomen op een ontdekkingsreis door verschillende theeculturen. Daarnaast presenteerden Tryater en het museum begin dit
jaar de succesvolle voorstelling Brekber. Het Princessehof was het decor van een indrukwekkend verhaal in regie van Jos van Kan. In december opende in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam een tentoonstelling van het Princessehof: Colourful Clay. Deze expositie toont werk van hedendaagse
keramisten, gecombineerd met prachtige historische stukken uit China, Japan en Nederland en is nog tot en met februari te zien. Met vier presentaties in het Medisch Centrum Leeuwarden bereikt het Princessehof honderdduizenden potentiele museumbezoekers uit de regio.
Collectie
In 2015 heeft Keramiekmuseum Princessehof `Mrs. Duff' in langdurige bruikleen van een anonieme Friese verzamelaar. De 18^de-eeuwse Chinese porseleinen figuur van een westerse vrouw in Europese kledij verenigt de oosterse en de westerse keramiektraditie en sluit daarmee perfect aan bij het
verhaal dat het Princessehof vertelt. Keramiekmuseum Princessehof toont dit jaar ook een belangrijke collectie hedendaagse keramiek, geschonken door familie van verzamelaar Ronald Kuipers (1958-2014). Dankzij een aankoop van de Ottema-Kingma Stichting kon het museum de `Wave Bowl' van
Christopher Dresser aan zijn collectie toevoegen. In dit werk komt de invloed het Japonisme duidelijk naar voren en daarmee symboliseert het object de relatie Oost-West. Het is daarnaast een topstuk binnen het keramische oeuvre van Dresser. Samen met het Stedelijk Museum 's Hertogenbosch
(SM's) heeft het Princessehof, met steun van het Mondriaan Fonds, een programma voor opdrachten en aankopen actuele keramiek opgesteld. Inmiddels is een opdracht verstrekt aan Zeger Reyers en zijn topwerken aangekocht van Sam Keogh, Navid Nuur, Tal R, Johan Tahon, Bouke de Vries en Kentaro
Yamada.
Jonge bezoekers
In het voorjaar vermaken ruim 1.250 leerlingen van de groepen 1 en 2 uit Leeuwarden en omgeving zich met het onderwijsprogramma Theepottenpraat. In een grote ontwerpwedstrijd daagt het museum leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs bovendien uit om een eigen theepot te ontwerpen.
Uit zo'n driehonderd inzendingen werden drie winnende ontwerpen gekozen. Hun ontwerp werd vervaardigd op echte theepotten van porselein door tegelfabriek Albarello in Menaam. Ook buiten school om was er voor kinderen van alles te doen in het Princessehof. De activiteitenprogramma's voor
kinderen in de voorjaars- en herfstvakantie waren een groot succes met veel jonge workshopdeelnemers.
Online
Met 112.000 webbezoekers is het online Princessehof gestegen met 173%. Een kwart van deze online bezoekers bezocht de Chinese website cn.princessehof.nl. Ook op social mediagebied was het een goed jaar. Op Facebook schoot het museum omhoog van 870 naar 1.500 volgers. Het aantal volgers op
Twitter steeg van 1.750 naar 2.175.
Toekomst
Onder leiding van de nieuwe directeur Kris Callens opent Keramiekmuseum Princessehof in 2016 een beklijvende tentoonstelling over de sensualiteit van keramiek. Het museum richt zich in 2016 verder op een nieuwe vaste opstelling met Europese en Aziatische keramiek, toonaangevende opdrachten en
aankopen hedendaagse keramiek, de voorbereiding van het 100-jarig jubileum in 2017 en de internationale projecten in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018.
* Facebook Like
* Tweet Widget