Intermodaliteiten
De nabijheid van zee, de vele verbindingen met het Europese achterland en de korte afstand naar Amsterdam Airport Schiphol: het zijn allemaal gunstige voorwaarden voor een optimale logistiek en distributie. De haven van Amsterdam is een internationaal logistieke hub en er zijn diverse
intermodale verbindingen mogelijk.
Intermodal planner Port of Amsterdam
De intermodal planner Port of Amsterdam is een digitale transport planner waarmee u als expediteur, logistiek dienstverlener, verlader of agent een actueel beeld krijgt van de intermodale terminals in de regio Amsterdam en de intermodale verbindingen van en naar die terminals.
[IMG]
Het gaat om dynamische informatie van (op dit moment) circa 131 transport-operators (barge, rail en short sea/feeder), 794 containerterminals en meer dan 11,000 directe verbindingen in Europa. Voor deze planner zijn extra functionaliteiten ontwikkeld om het plannen via de Amsterdamse haven
optimaal te laten verlopen.
Binnenvaart
Ruim 44% van alle goederenvervoer van en naar Havenregio Amsterdam gebeurt per binnenvaart. De haven van Amsterdam heeft een korte vaarroute naar de Rijn. Hiermee kunnen de industriele- en consumentenmarkten in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland snel en efficient worden bediend.
Havenbedrijf Amsterdam is samen met marktpartijen actief in gesprek om de binnenvaart verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld op de Rijn en voor een verbinding met de Noordelijke provincies.
Short Sea
Het milieuvriendelijke short sea of ook wel kustvaart genoemd, wordt steeds populairder. 23% van de totale overslag van Amsterdam wordt via short sea naar de rest van Europa aan- en afgevoerd.
Scandinavie
Met Scandinavie heeft Amsterdam traditioneel sterke short sea verbindingen. De Amsterdamse haven is van oorsprong een houthaven en krijgt haar hout vanuit Scandinavie aangevoerd. Dankzij de gunstige ligging ten opzichte van de Scandinavische landen gaan er nog steeds wekelijkse lijndiensten
naar toe. De Baltische Staten en Rusland zijn vanuit Amsterdam goed via short sea bereikbaar.
Groot-Brittannie
Met Groot-Brittannie zijn goede short sea verbindingen. Haven Amsterdam werkt aan een driehoeksverbinding: via Groot-Brittannie naar de Baltische Staten.
Deep sea
Deep sea is de benaming voor intercontinentale scheepvaart. Zeeschepen kunnen uitstekend gebruik maken van Havenregio Amsterdam. De Amsterdamse haven is een getijloze haven met een korte vaartijd naar zee.
De vaartijd vanaf het loodstation door het Noordzeekanaal, inclusief het passeren van de sluizen, bedraagt voor grote schepen minder dan drie uur. De vaartijd is daarom aanzienlijk korter dan in een aantal andere zeehavens in noordwest Europa. De terminals zijn goed bereikbaar voor schepen met
een diepgang tot 13,7 meter.
Tweede grote zeesluis
Een nieuwe grote zeesluis die de toegang tot de Amsterdamse havenregio moet optimaliseren,is een stap dichterbij. Rijk, provincie en gemeente zijn het eens over de financiering. De nieuwe sluis is naar verwachting in 2019 operationeel.
Spoor
De haven van Amsterdam is goed ontsloten per spoor. Hierdoor is het Europese achterland efficient bereikbaar. In de haven liggen rangeerterreinen en hoofdspoorlijnen. Als er geen spooraansluiting tot aan het bedrijf loopt, dan kan deze in samenwerking met het Havenbedrijf Amsterdam worden
gerealiseerd.
Betuweroute
Jaarlijks wordt in de regio Amsterdam vier miljoen ton goederen per trein aan- en afgevoerd. Dit varieert van kolen, staal en recycling producten tot containers met bijvoorbeeld cacao. Het Europese achterland is vanuit de Amsterdamse haven efficient bereikbaar per spoor. Amsterdam heeft bij
Geldermalsen een aansluiting op de Betuwelijn. De Betuwelijn is een toegewijde goederenspoorlijn die loopt van de Rotterdamse haven tot aan de grens van Duitsland (bij Zevenaar). De Betuwelijn biedt railgoederenvervoerders een rechtstreekse, non-stop verbinding met het Europese achterland.
Luchtvaart
Vanaf de internationale luchthaven Amsterdam Airport Schiphol zijn meer dan tweehonderd internationale bestemmingen bereikbaar. Schiphol behoort tot de groep van vijf grootste luchthavens in Europa voor goederen- en personenvervoer. De luchthaven ligt slechts op twintig minuten van de haven
van Amsterdam. Met het openbaar vervoer is de luchthaven binnen een kwartier te bereiken
Weg
De haven van Amsterdam ligt vrijwel direct aan de A10 en de A9, waardoor het Nederlandse rijkswegennet direct bereikbaar is. Dit rijkswegennet sluit aan op de grote internationale autowegen van Europa.
Verbetering wegvervoer
De Westrandweg is de nieuwste verbindingsweg tussen de Coentunnel (A10) en A4/A9. Het eerste gedeelte van de weg (A5) is in 2012 opengesteld en verbindt de A4 langs Schiphol met de A9. Met de aanleg van de Westrandweg is Amsterdam Airport Schiphol binnen 15 minuten bereikbaar.
De Tweede Coentunnel
De Coentunnel, een bekend vervoersknelpunt, is uitgebreid. Voorheen bestond de tunnel uit vier rijbanen; sinds mei 2013 zijn dit er acht. Twee daarvan worden ingezet wisselstroken, zodat de drukste richting steeds vijf rijbanen krijgt. Het doel van de 'Tweede Coentunnel' is het verminderen van
de dagelijkse files voor de Coentunnel op de A8 (in deochtendspits) en de A10-West (in de avondspits). Hiermee moet de bereikbaarheid van Amsterdam vanuit het noorden van Noord-Holland fors verbeteren. De 'Tweede Coentunnel' is in combinatie met de nieuwe autosnelwegverbinding, de Westrandweg
(tussen de Coentunnel en knooppunt Raasdorp, als verlenging van de A5), gebouwd.