Centrale rol zelfrijdende voertuigen in Singapore
Succes straal je uit met designerkleding, een nieuw appartement en een glimmende sportauto. De Singaporese droom staat op het punt te veranderen. Er is geen plaats meer voor autobezit in deze dichtbevolkte stadstaat.
Nu is al 12% van het landoppervlak gereserveerd voor wegen en parkeerplaatsen. Veel hoger dan in de Randstad van Nederland, waar het 4% is.
Volgens de Singaporese overheid is Singapore in de toekomst een `car-lite society'. De nieuwe droom is een geintegreerd systeem van mobiliteitsoplossingen, zonder eigen auto, maar met openbaar vervoer en zelfrijdende voertuigen.
Met de lancering van de Sustainability Blueprint (november 2014) kondigde Singapore haar `car-lite' ambitie aan. De nadruk lag toen vooral op uitbreiding van het openbaar vervoer en stimuleren van actieve mobiliteit, ofwel fietsen en wandelen.
Tijdens de Future Mobility Symposium (november 2015) bleek dat een grote rol voor zelfrijdende voertuigen is voorzien. Singaporese beleidsmakers zien vooral de mogelijkheden voor autonoom vervoer als 'mobility-as-service'. Dit past helemaal in de trend van de deeleconomie. De visie is dat
Singapore een car-lite samenleving zal zijn. Met autonoom vervoer als aanvulling op het openbaar vervoer, een' first & last mile'-oplossing.
Meer informatie
Meer informatie over dit onderwerp vindt u in het artikel: 'Zelfrijdende voertuigen hebben centrale rol in Singapore's car-lite toekomst'. Het artikel vertelt over de ambitie van Singapore om het autobezit terug te dringen. Verder legt het artikel uit hoe de overheid van Singapore de
infrastructuur gaat aanpassen voor actieve mobiliteit.
IA-Netwerk Singapore
Innovatie Attache Singapore
Susan van Boxtel
E: singapore@ianetwerk.nl
Het IA-Netwerk verbindt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken kennis over internationale innovatieve ontwikkelingen en daaraan gerelateerde trends aan Nederlandse bedrijven, kennisinstituten en overheden.
Bron: Innovatie Attache Netwerk Singapore